مشخصات پیچها

مشخصات پیچها ، معمولاً با ابعاد و گام پیچ تعیین می شوند.

الف) پیچها به کمک ابعادشان که عبارت از قطر بزرگتر ، قطر کوچکتر kimyas.ir/، گام پیچ و طول قسمت دنده کاری است مشخص می شوند.

ـ قطر بزرگتر عبارت از قطر اصلی و قطر خارجی پیچ است که می توان آن را توسط کولیس اندازه گرفت . این قطر با حرف d نشان داده می شود.

ـ قطر کوچکتر عبارت از قطر داخلی یا هسته مرکزی پیچ می باشد که تحت تراش قرار نگرفته است . این قطر با حرف d1 نشان داده می شود.

ـ گام پیچ عبارت از مقدار طولی است که پیچ در یک دور گردش بالا یا پایین می رود. این طول مساوی فاصله دو دنده مجاور هم در پیچ یک راهه است و با حرف p نشان داده می شود.kimyas.ir/

ـ طول پیچ ، طول قسمت استوانه ای است ‌که در زیر سر پیچ قرار دارد . طول پیچ با قطر آن تناسب دارد.

kimyas.ir/ :

پیچها را از نظر شکل و پروفیل دنده به انواع مختلفی تقسیم می کنند که عبارت اند از :

۱ـ دنده مثلثی که بیشتر از انواع دیگر متداول است و دارای مقاومت خوب برای اتصالهای مکانیکی می باشد.

۲ـ دنده مربع که برای اتصالات دایم و تحت فشار بکار می رود.

۳ـ دنده ذوزنقه ای که برای انتقال حرکت و نیرو مورد استفاده واقع می شود.

۴ـ دنده اره ای که شکل دنده های آن ذوزنقه قائم الزاویه است و برای انتقال حرکت و نیرو در یک جهت بکار می رود.

۵ـ دنده گرد که برای قطعاتی که در معرض ضربه قرار می گیرند مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی قسمتهای مختلف پیچ

معرفی قسمتهای مختلف پیچ : پیچ شامل دو قسمت اصلی سر و بدنه می باشد. سرپیچ به اشکال مختلف از قبیل شش گوش ، گرد ، عدسی ، خزینه ای ، استوانه ای و شش گوش و چهارگوش داخلی (آلن) تولید می شود که آچارها می توانند با آن درگیر شوند. قسمت بدنه پیچ استوانه أی شکل است و روی سطح جانبی آن دنده کاری شده است. دنده کاری نیز عبارت از ایجاد شیارهایی به صورت مارپیچی است . شیارها به صورت مثلث ، مربع ، ذوذنقه و نیم دایره بر روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شوند.

یک دنده پیچ عبارت است از مسیر مارپیچی که بر روی استوانه پیچ قرار دارد که اگر استوانه را گسترش دهیم متوجه می شویم که یک دنده یا مارپیچ عبارت از وتر مثلث قائم الزاویه ای است با قاعده برابر محیط دایره و ارتفاعی معادل گام است . این ارتفاع عبارت از فاصله ای است که در یک دور کامل بر روی سطح جانبی استوانه بوجود می آید و گام پیچ نامیده می شود.

در مثلث قائم الزاویه ی بالا زاویه قاعده و وتر مثلث زاویه مارپیچ نامیده می شود و تانژانت این زاویه را شیب مارپیچ می گویند.

چنانچه جهت صعود مارپیچ روی قسمت مرئی استوانه با محور قائم از چپ به راست باشد پیچ راست گرد است و اگر از راست به چپ باشد پیچ چپ گرد است.

در پیچ راست گرد برای باز کردن مهره لازم است آن را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانیم . دنده کاری در پیچها ممکن است یک راهه و یا چند راهه باشد پیچی را که مارپیچهای آن فقط از تراش یک مارپیچ ساخته شده باشد پیچ یک راهه گویند. در صورتی که پیچ چند راهه عبارت از پیچی است که مارپیچ های آن از تراش چندین مارپیچ به موازات هم به وجود آمده باشد. در پیچهای چند راهه چون معمولاً شیب دنده ها زیاد است از آنها برای کورس زیاد و نیروی کم استفاده می شود.

پیچ کبریتی

گروه صنعتی غفاریپیچ های دنده ذوزنقه ای یا دنده کبریتی از نوع پیچ های حرکتی هستند که حرکت دورانی پیچ را به کمک مهره به حرکت خطی تبدیل می سازد مانند پیچ میله ی هدایت ماشین تراش و جک های بالا بر اگر زاویه گام این نوع پیچها زیاد باشد یعنی (بیشتر از ۲۰درجه ) می توان حرکت خطی مهره را به کمک پیچ به حرکت دورانی نیز تبدیل کرد مانند پیچ گوشت اتوما تیک ازبین پیچها حرکتی پیچ ذوزنقه ای پر مصرفترین است .kimyas.ir

مجموعه تولیدات صنعتی بحری تولید کننده انواع پیچ های دنده کبریتی از قطر ۱۲ تا ۱۰۰ میلی متر (tr12,14,16…۱۰۰) در گام های ۲٫۵ ,۳ , ۴ , ۵ , ۶ , ۸ , ۱۰ بدون محدودیت طول (قابلیت تولید پیچ متری دنده میلی متر و کبریتی تا ۶ متر) و تولید پیچ های چند راه (چند نخ) و چپ دنده مورد استفاده در تولید جک های ساختمانی و صنعتی و آسانسور ، ماشین های صنعتی و کارگاهی ،kimyas.ir پیچ های مورد استفاده در صنعت رباتیک (بال اسکرو) ، شیرها و فلنج ها و اتصالات سیالات در صنایع پتروشیمی ، ساخت پل ها ،kimyas.ir ساخت خطوط راه آهن و تونل ها ، کشاورزی و صنایع آب و فاضلاب و در صنایع وابسته به بتن و قالب بتن و غیره کاربرد دارد.

شکل خاص این پیچ ها و مقاومت و استحکام بالای و طول عمر بسیار بالای این شکل از دنده نسبت به دنده میلی متر و اینچ در شرایط زیر بار و حرکت روان و دقیق با اصطکاک بسیار پایین این نوع از پیچ ها در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد کرده است .گروه صنعتی غفاریkimyas.ir

مجموعه تولیدات صنعتی بحری توانایی تولید این نوع خاص از پیچ و مهره ها را از از متریال های مختلف از جمله آهن (ST37) و فولادهای آلیاژی مانند (Ck45 (8.8) ، Mo40 (10.9) و فولاد فرگوته (۱۲٫۹) ، Vcn150 و Stainless Steel بگیر(آهن ربا) در گریدهای :۳۴۷ , ۳۲۱ , ۳۱۶ , ۳۰۵ , ۳۰۴ , ۳۰۳ و نگیر در گریدهای ۴۱۰ ,۴۲۰ با روش رزوه با دستگاه رولینگ را داراست .

قابل ذکر است این روش تولید (دنده رولینگ) دارای کیفیت و مقاومت بسیار بالاتر و خوردگی کمتر و طول عمر بسیار بالاتر دنده ها بنابراین عمر مفید طولانی پیچ و قطعات و همچنین صرفه جویی در متریال و زمان ساخت بسیار بالاتر نسبت به روش تراشکاری می باشد. لذا کیفیت و قیمت تمام شده محصول اختلاف فاحشی با پیچ های دنده کبریتی که با روش تراشکاری تولید شده اند دارد .

لطفا برای ثبت سفارش یا اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه تولیدات صنعتی بحری تماس حاصل فرمایید .

سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول

متریال پیچ و مهره واشر

متریال پیچ و مهره

در ساخت اتصالات و علی الخصوص در پیچ و مهره و همینطور واشر از متریالی استفاده میشود که متداول ترین آنها عبارتند از:

فولاد با پوشش روی (Zinc-plated steel)

mat-zinc-plated

این ماده فولاد کم کربنی است که برای موارد عمومی و معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. پیچ های با این متریال نسبتا ارزان هستند و به جهت مقاومت در برابر خوردگی متوسطی که دارند برای استفاده در محیط های خشک و محیط داخل ساختمان مناسب هستند. رنگ این نوع از اتصالات بسته به نوع فرایند ساخت، در دو رنگ مایل به آبی و زرد موجود است.

فولاد گالوانیزه شده با روش غوطه وری گرم (Hot-dipped galvanized steel)

mat-galvy

فولاد گالوانیزه شده با روش غوطه وری گرم، دارای یک پوشش روی ضخیم تر است تا مقاومت در برابر خوردگی بهتری داشته باشد. این نوع از متریال پیچ و مهره، برای استفاده در فضای باز مناسب است و به دلیل ضخامت این پوشش، پیچ ها و واشر های گالوانیزه شده، تنها برای استفاده در کنار پیچ های گالوانیزه شده سازگاری دارند. این پوشش معمولا پرداخت نهایی خشن و رنگ خاکستری خسته کننده ای دارد.

پیچ استوانه ای

پیچ ماشینی یا پیچ های مهره دار

پیچ ماشینی یا پیچ های مهره دار
پیچ های ماشین (machine screw) یا پیچ های مهره دار (Bolt and nut)، برای اتصال بین دو قطعه، بایستی در سوراخی که از پیش قلاویز شده است، بسته شوند و به دلیل اینکه دنده های پیچ وارد دیواره‌های قطعه نمی‌شوند ملزم به استفاده از مهره می‌باشند. این نوع پیچ ها معمولا فلزی هستند و به ندرت یک پیچ ماشینی یا همان پیچ و مهره با جنس غیر فلزی استفاده می‌شود.

جهت سفارش محصول با ما تماس بگیرید:۰۲۱۵۵۳۷۷۰۹۳
ابعاد و اندازه:

از نظر ابعاد هندسی پیچ ماشینی خیلی بزرگتر از اندازه معمول پیچ‌ها‌ی دیگر نیست، غالبا طول آن‌ها حدود ۳/۴ اینچ معادل ۱۹/۰۵ میلی‌متر بوده که البته میتواند بزرگتر هم باشد.
انواع پیچ ماشینی:

تفاوت‌های اساسی بین پیچ های ماشین به طور عمده در اندازه کلی، شکل سر، نوع آچار خور، طول پیچ، نوع مواد، پوشش و همینطور خصوصیات مربوط به رزوه پیچ می‌باشد.

بهترین راه برای طبقه بندی پیچ های ماشین توجه به نوع کله‌گی و آچار‌خور پیچ می‌باشد که در واقع باید توجه شود برای هدایت پیچ مربوط درون سوراخ از چه نوع آچار یا پیچ گوشتی باید استفاده گردد.

عمدتا این نوع پیچ ها به دو شکل دو پخ، یا چهار پخ طبقه بندی می‌شود اما انواع دیگری نیز وجود دارد که از آنها می‌توان به انواع آلن ستاره ای، آلن شش گوش و چهارگوش اشاره کرد که البته نیازمند آچار‌های مخصوص به خود است.

پیچ ها ی ماشینی معمولا از جنس استنلس استیل می باشد اما با روکش های زینک هم که در الکترونیک استفاده های فراوانی دارد یافت می شود، نوع استنلس استیل معولا در بازار به سایز های M4 وM5 تولید می شودو از ظول ۲۰سانتی متر تا ۵۰سانتی متر موجود هست.

استفاده از آچارهای مخصوص، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به دلایل ایمنی بایستی باز و بسته کردن پیچ مشکل‌تر باشد و توسط افراد متخصص انجام شود. به عنوان مثال پانل های الکتریکی خطرناک، یک مکان مناسب برای استفاده از یک پیچ ماشینی با نوع خاصی از کله‌گی است.

نوع دیگری از کله‌گی پیچ های ماشینی دارای سطح مقطع شش گوش و یا مربع است، که هیچ شکافی برای باز و بسته کردن به وسیله‌ پیچ گوشتی ندارد و باید از آچار‌های تخت یا آچار فرانسه استفاده شود.

بورس پیچ و مهره استیل

بورس پیچ و مهره استیل, پیچ و مهره HV ,پیچ و مهره پل سازی ,فروش انواع پیچ و مهره ,بورس انواع پیچ و مهره ,شرکت بازرگانی پیچ ,پیچ و مهره استیل ,بورس پیچ خودرو

پیر بارتیه مهندس فرانسوی در سال ۱۸۲۱ ، مشاهده کرد که با افزایش مقدار مشخصی کروم به آهن ، سفتی و مقاومت به خوردگی اسیدی آن بسیار افزایش می یابد . در ۱۹۰۹ لئون گویله و آلبرت پورتوین بطور مستقل در فرانسه ریز ساختار آلیاژ های Fe-Cr و Fe-Cr-Ni را بررسی کردند
آلیاژ هاآلیاژهای فولاد زنگ نزن به علت داشتن مقاومت بالا نسبت به خوردگی یکی از پر کاربردترین مواد درمهندسی است. این مقاومت به دلیل وجود مقدار زیادی کروم درآن‌ها ناشی می‌شود. مقدار کم کروم، مثلاً ۵٪، مقاومت به خوردگی آهن را مقداری افزایش می‌دهد، اما برای رسیدن به فولاد زنگ نزن، حداقل ۱۲Cr% نیاز است. بنابر نظریه‌های کلاسیک، کروم با تشکیل یک لایه اکسید سطحی که لایه‌های زیرین را از خوردگی محافظت می‌کند، سطح آهن را زنگ نزن می‌سازد. برای ایجاد این لایه محافظ، سطح فولاد زنگ نزن باید در تماس با عوامل اکسید کننده باشد.
اضافه کردن نیکل به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در محیط‌های خنثی و یا اکسید کننده ضعیف افزایش می‌بخشد اما قیمت آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. هم‌چنین مقدارکافی نیکل قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری فولادها را افزایش می‌دهد زیرا امکان نگهداری آستینت (FCC) در دمای محیط را فراهم می‌کند. افزایش مولیبدن به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در حضور یون‌های کلر افزایش می‌دهد، حال آن‌که افزودن آلومینیوم مقاومت به پوسته شدن را در دماهای بالا بهبود می‌بخشد. کروم نیز برای افزایش مقاومت به خوردگی آن، اضافه می‌شود.

رایج ترین نوع استنلس استیل ها سری ۳۰۰ هستند که خود به انواع مختلفی مثل ۳۰۳ – ۳۰۴ – ۳۱۶ – ۳۲۱ و ۳۴۷ … تقسیم می شود ، در بین آن ها استنلس استیل ۳۰۴ با اختلاف قابل توجهی پر کاربرد تر و رایج تر است .

استنلس استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ درصد کروم و حداقل ۸ درصد نیکل می باشد و به همین دلیل به نام ۸-۱۸ شناخته می شود ، استنلس استیل ۳۱۶ پس از۳۰۴ دومین استنلس استیل رایج ترین می باشد و به استنلس استیل ضد زنگ گرید دریایی نیز معروف است و معمولا شامل حداقل ۱۶ درصد کروم ، ۱۰ درصد نیکل و ۲ درصد مولبیدن است ، تغییر در نسبت کروم و نیکل و افزودن مولبیدن باعث مقاومت بیشتر در مقابل فرسایش به ویژه فرسایش ناشی از کلر می شود به همین دلیل این ماده برای وسایلی که باید در تماس زیاد با عوامل فرساینده مانند مواد شیمیایی ، حلال ها و آب شور باشد مناسب است .

ارسال تضمینی بار به تمام نقاط ایران تخفیف ویژه برای مشتریانی که از طریق سایت با ما ارتباط برقرار کنند در نظر گرفته خواهد شد.

 

پیچ چیست ؟

مجتمع تولیدی پیچ و مهره غفاری

۰۹۱۲۱۸۹۶۹۶۱

مجتمع تولیدی غفاری,

پیر بارتیه مهندس فرانسوی در سال ۱۸۲۱ ، مشاهده کرد که با افزایش مقدار مشخصی کروم به آهن ، سفتی و مقاومت به خوردگی اسیدی آن بسیار افزایش می یابد . در ۱۹۰۹ لئون گویله و آلبرت پورتوین بطور مستقل در فرانسه ریز ساختار آلیاژ های Fe-Cr و Fe-Cr-Ni را بررسی کردند
آلیاژ هاآلیاژهای فولاد زنگ نزن به علت داشتن مقاومت بالا نسبت به خوردگی یکی از پر کاربردترین مواد درمهندسی است. این مقاومت به دلیل وجود مقدار زیادی کروم درآن‌ها ناشی می‌شود. مقدار کم کروم، مثلاً ۵٪، مقاومت به خوردگی آهن را مقداری افزایش می‌دهد، اما برای رسیدن به فولاد زنگ نزن، حداقل ۱۲Cr% نیاز است. بنابر نظریه‌های کلاسیک، کروم با تشکیل یک لایه اکسید سطحی که لایه‌های زیرین را از خوردگی محافظت می‌کند، سطح آهن را زنگ نزن می‌سازد. برای ایجاد این لایه محافظ، سطح فولاد زنگ نزن باید در تماس با عوامل اکسید کننده باشد.
اضافه کردن نیکل به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در محیط‌های خنثی و یا اکسید کننده ضعیف افزایش می‌بخشد اما قیمت آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. هم‌چنین مقدارکافی نیکل قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری فولادها را افزایش می‌دهد زیرا امکان نگهداری آستینت (FCC) در دمای محیط را فراهم می‌کند. افزایش مولیبدن به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در حضور یون‌های کلر افزایش می‌دهد، حال آن‌که افزودن آلومینیوم مقاومت به پوسته شدن را در دماهای بالا بهبود می‌بخشد. کروم نیز برای افزایش مقاومت به خوردگی آن، اضافه می‌شود.

رایج ترین نوع استنلس استیل ها سری ۳۰۰ هستند که خود به انواع مختلفی مثل ۳۰۳ – ۳۰۴ – ۳۱۶ – ۳۲۱ و ۳۴۷ … تقسیم می شود ، در بین آن ها استنلس استیل ۳۰۴ با اختلاف قابل توجهی پر کاربرد تر و رایج تر است .

استنلس استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ درصد کروم و حداقل ۸ درصد نیکل می باشد و به همین دلیل به نام ۸-۱۸ شناخته می شود ، استنلس استیل ۳۱۶ پس از۳۰۴ دومین استنلس استیل رایج ترین می باشد و به استنلس استیل ضد زنگ گرید دریایی نیز معروف است و معمولا شامل حداقل ۱۶ درصد کروم ، ۱۰ درصد نیکل و ۲ درصد مولبیدن است ، تغییر در نسبت کروم و نیکل و افزودن مولبیدن باعث مقاومت بیشتر در مقابل فرسایش به ویژه فرسایش ناشی از کلر می شود به همین دلیل این ماده برای وسایلی که باید در تماس زیاد با عوامل فرساینده مانند مواد شیمیایی ، حلال ها و آب شور باشد مناسب است .

فروش پیچ و مهره استیل, بورس پیچ و مهره استیل, پیچ و مهره HV ,پیچ و مهره پل سازی ,فروش انواع پیچ و مهره ,بورس انواع پیچ و مهره ,شرکت بازرگانی پیچ ,پیچ و مهره استیل ,بورس پیچ خودرو
ارسال تضمینی بار به تمام نقاط ایران
تخفیف ویژه برای مشتریانی که از طریق سایت با ما ارتباط برقرار کنند در نظر گرفته خواهد شد.

انواع پیچ آهنی

پیچ چپ گرد چیست

استاندارد بسیاری از پیچ ها به راست یا راست گرد است یعنی به طرف راست بسته می شوند. اما بعضی از پیچ ها نیز وجود دارند که به طرف چپ بسته می شوند از پیچ های چپ گرد در قطعات و دستگاه های گردانی استفاده می کنند که جهت گردش آنها به طرف راست است چون در اثر چرخش پیچ ها باز نشوند و اتفاقاً سفت تر هم شوند مانند :

سنگ فرز – پنکه – بعضی قطعات خودرو – دریل – ماشین لباسشویی – سانتریفیوژ و……
پیچ (screw) در واقع استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود. شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. در انتهای اغلب پیچ ها یک بخش خاص و نوک تیز وجود دارد تا ورود به قطعه آسان گردد. ابزار های رایج برای استفاده از پیچ ها آچار و پیچ گوشتی است، سر این ابزار معمولا بزرگتر از بدنه پیچ است تا بتواند نیروی بیشتری به پیچ وارد کرده و آن را در طول قطعه براند.

بخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود. بیشتر جهت صعود مارپیچ ها به فرم ساعت گرد است که اصطلاحا به آنها پیچ راستگرد گویند که برای باز کردن آن باید آچار را به سمت چپ بگردانیم. پیچ های چپ گرد در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

استاد بولت

استاد بولت اینچی

استاد بولت اینچی
استاد بولت چیست ؟استادبولت
در واقع یک میله فلزی رزوه شده استاد بولت نامیده میشود. البته آنچه در بازار پیچ و مهره بنام استادبولت رواج دارد، نوع سخت کاری شده میلگرد است. رزوه ها بر اساس میلیمتر یا اینچی بر روی میلگرد شکل میگیرد و عملیات سخت کاری گرید آنرا مشخص میکند. سپس میلگرد رزوه شده در طول دلخواه برش داده میشود.
ممکن است استادبولت از نوع استنلس استیل نیز باشد. پرکاربرد ترین صنایع برای استادبولت ها صنایع نفت و گازو پتروشیمی است. و در صنعت پل سازی و ساخت مخازن پر فشار ، شیر آلات استفاده میشوند.
میلگردهای آهنی تمام رزوه را بیشتر بنام پیچ متری میشناسند ، هرچند از این اصطلاح برای متری ۸٫۸ و ۱۰٫۹ و متری B7 هم استفاده میشود. بیشترین کاربرد پیچ متری در صنعت ساختمان است.
گروه صنعتی غفاریصنعت پیچ استاد بولت در قطر های ” ۳/۸ الی “ ۱/۲ ۴ و مجموعه استاد بولت مطابق با استاندارد های بین المللی و انواع انکر بولت های ساده و آج دار در اندازه های مختلف مطابق با استاندارد های بین المللی یا نقشه های در خواستی را در اختیار مشتریان قرار می دهد.
در پایین صفحه تصاویری از استاد بولت ها مشاهده میکنید اطلاعات پیچ و مهره٬ پیچ استوانه٬ پیچ استیل٬ پیچ الن٬ پیچ الن سر تخت٬ پیچ الن مغزی٬ پیچ اهنی-٬ پیچ تک خار٬ پیچ تمام رزوه پیچ خشکه ۸٫۸٬ پیچ تی٬ پیچ جوشی پیچ چهار گوش٬ پیچ چشمی٬ پیچ خشگه٬ پیچ خودکار٬ پیچ دنده درشت ، تولید انواع پیچ٬ پیچ دنده ریز٬ پیچ دنده ژاپنی٬ پیچ سرمته٬ پیچ کفشکی٬ پیچ گالوانیزه٬ پیچ گالوانیزه گرم٬ پیچ متری٬ پیچ متری دنده کبریتی٬ پیچ میلیمتر٬ پیچ نیم رزوه٬ پیچ نیم متری٬ پیچ و مهره٬ پیچ ومهره٬ پیچ یک متری٬ خرید پیچ و مهره٬ زرد٬ گالوانیزه الکتریکی ( سفید٬ مهره٬ مهره اهنی٬ مهره باریک)٬ مهره چهار گوش –٬ مهره خاردار٬ مهره خشگه٬ مهره داربستی٬ مهره دنده کبریتی٬ مهره شش گوش-٬ مهره فلنچی٬ مهره کاسه نمدی-٬ مهره گالوانیزه٬ مهره گالوانیزه گرم٬ مهره واشر دار٬ هفت رنگ و سبز٬ واشر تخت٬ واشر تخت گالوانیزه٬ واشر تخت گالوانیزه گرم٬ واشر چهار گوش٬ واشر خاردار٬ واشر خورشیدی٬ واشر فنری٬ واشر فنری گالوانیزه٬ واشر فنری گالوانیزه گرم٬ واشر مسی ,پیچ و مهره , خرید پیچ و مهره ,سازه های پیچ و مهره

استاد بولت

روش های تولید پیچ ومهره

آشنایی با روش های تولید پیچ:

۱-۳٫ روش های نورد و ساخت پیچ: پیچ ها به طور کلی به دو روش فورج سرد و فورج گرم تولید می شوند. روش فورج سرد دارای عیوب کمتر و کیفیت بهتری نبست به فورج گرم می باشد. همچنین باید دانست که در حال حاضر در کشور ما، تنها تا سایز M24 به روش فورج سرد تولید می شود که به این نکته در طراحی باید توجه نمود.

۲-۳٫ روش های پوشش دهی پیچ بر اساس ASTM: ممکن است پس از ساخت، پیچ ها برای جلوگیری از خوردگی پوشش دهی شوند. روش های پوشش دهی عبارتند از:

الف_ پوشش گالوانیزه ی سرد یا الکترولیز،

ب- پوشش گالوانیزه ی مکانیکی (که در ایران کمتر تکنولوژی آن وجود دارد).

پ – پوشش گالوانیزه ی گرم یا غوطه وری گرم

ت- پوشش غیر گالوانیزه یا رنگی.

آیین نامه ی ASTM به طور اکید توصیه می کد که برای پیچ های رده ی ۱۰٫۹ از هیچ پوشش فلزی استفاده نشود، چرا که امکان به وجود آمدن ترک های هیدروژنی در پیچ وجود خواهد داشت. در نتیجه باید توجه داشت که در محیط های خورنده از پوشش های غیر گالوانیزه با گالوانیزه در مرحله ی اسیدشویی ست که باعث فعال شدن یون هیدروژن در فولاد پیچ می شود، در حالی که در روش غیرگالوانیزه، از روش شات بلاست یا پاشش ریزدانه ی فولادی به جای اسیدشویی استفاده می شود.

آزمایش های پیچ، مهره و واشر:

به طور کلی آزمایش های زیر برای ست پیچ و مهره و واشر انجام می شود:

۱-۴٫ آزمایش های ابعادی

۲-۴٫ آزمایش های متالوژیکی

۳-۴٫ آزمایش های مکانیکی

۴-۴٫ آزمایش های پوشش مقاوم خوردگی

آزمایش های ابعادی و نیز متالوژیکی در هنگام تولید پیچ و مهره و واشر، در کارخانه ی سازنده انجام می شود. آزمایش های مکانیکی پس از تولید پیچ و مهره و واشر، در کارخانه ی سازنده یا آزمایشگاه های مقاومت مصالح انجام می گیرند. آزمایش های مکانیکی برای مهندسان طراح و بازرسان دارای اهمیت می باشد. به طور کلی آزمایش های مکانیکی شامل آزمایش های کشش، سختی سنجی و ضربه می شود. آزمایش کشش خود شامل سه نوع آزمایش می شود که عبارتند از : آزمایش بار گواه، آزمایش کشش گوه ای بر روی نمونه ی کامل و ازمایش کشش بر روی نمونه ی ماشین کاری شده.

۱-۴-۴٫ آزمایش ضربه: در آزمایش ضربه که به آن تاب نمونه ی زخم دار نیز می گویند، یک نمونه از مصالح مورد استفاده را برداشته، به کمک دستگاه پاندول دار و سقوط آزاد پاندول، قطعه شکسته شده و خمیزان انرژی جذب شده ی آن را اندازه گپیری می کنند. آزمایش ضربه برای پیچ اجباری نیست اما در صورت امکان باید آن را انجام داد.

۲-۴-۴٫ آزمایش کش: این آزمایش از آزمایش های بسیار معمول باری پیچ می باشد. در آزمایش کشش، پس از بستن کامل پیچ با یک مهره از رده ی مقاومتی بالاتر بر روی دستگاه کشش، با سرعتی مناسب پیچ تا حد تنش تسلیم زیر کشش قرار گرفته و سپس به مدت ده ثانیه در همین حالت باقی می ماند سپس بار کششی از روی پیچ برداشته می شود. در این آزمایش هیچ گونه شکست یا افزایش طول همیشگی در پیچ نباید وجود داشته باشد.

۳-۴-۴٫ آزمایش کشش گوه ای: پس از آزمون کشش این آزمایش بر روی پیچ انجام می شود. الزام آیین نامه برای انجام آزمایش کشش بر روی نمونه ی کامل و واقعی پیچ و مهره ی استفاده شده در پروژه است، مگر در مورادی که محدودیت ظرفیت دستگاه آزمایش وجود دارد و یا طول پیچ خیلی کوتاه است که در این حالت از نمونه ی ماشین کاری شده استفاده می شود. در این آزمایش باید دست کم به مقدار چهار رزوه ی کامل از پیچ بین فک های دستگاه قرار بگیرد. حداکثر سرعت دستگاه نباید از mm/min 25 بیشتر باشد. شکست به وجود آمده تنها باید در بدنه ی پیچ باشد و در صورت بروز شکست در محل اتصال سرپیچ به بدنه، حتی اگر به مقاومت مورد نیاز نیز رسیده باش، نمونه مورد پذیرش نیست. این شکست در پیچ های ساخته شده به روش فورج گرم بیشتر مشاهده می شود و بر همین اساس تا حد امکان باید از پیچ های ساخته شدهبه روش فوج سرد استفاده شود. از آن جایی که در ایران و در حال حاضر تنها تا قطر M24 به روش فورج سرد تولید می شود، در طراحی باید تلاش نمود تا از قطرهای بالاتر ازاستفاده نشود.

۴-۴-۴- آزمایش سختی سنجی: این آزمایش در رده ی آزمایش های غیرمخرب پیچ بوده و برای آگاهی از میزان سختی قطعه و برابری آن با مقدار استاندارد انجام می شود. سختی سنجی برای بخش انتهایی، سطح صاف بدنه و سطح صاف سرپیچ انجام می شود. به طور کلی از سه روش برای آزمون سختی سنجی استفاده می شود که عبارتند از: روش برینل، روش راکول و روش ویکرز.

۵-۴-۴٫ برای مهره از آزمایش کشش استفاده نمی شود و تنها ازآمایش های بار گواه و سختی سنجی بر روی مهره ها انجام می گیرد. برای واشر نیز تنها آزمایش سختی سنجی انجام می شود.

۶-۴-۴٫ جهت انجام آزمایش های لازم برای پیچ و مهره و واشر، باید تعداد نمونه ی لازم بر اساس جدول موجود در نشریه ی ۲۶۴ (آیین نامه ی اتصالات) استفاده شود. باید دانست که از این جدول تنها می توان تعداد نمونه جهت انجام آزمایش برای پیچ ای پوشش دهی شده به هر دو روش گالوانیزه و غیر گالوانیزه را ارایه داده است که برابر جدول زیر می باشد

تعریف محموله ی تولیدی: به محصولاتی که از نپز ابعادی دارای مشخصات یکسان بوه و همه ی آن ها از یک شماره ی ذوب تولیدی مواد اولیه ساخته شده باشند یک محموله ی تولیدی یا یک بج می گویند. در نتیجه، برای انجام آزمایش های لازم پیچ، مهره و واشر، تعداد نمونه بر اساس هر یج تعریف می شود