خرید مهره

اطلاعات تخصصی مهره

اطلاعات تخصصی مهره

مهره ها برای بستن و مهار کردن اتصالهای پیچی بکار می روند .

جنس مهره باید متناسب با جنس پیچ انتخاب شود. نوع دنده مهره و پیچ نباید یکسان باشد و برای پیچ هایی که به مهره نیاز دارند همراه با خود مهره عرضه می شوند.

مهره ها اکثراً به فرم شش گوش ساخته می شوند و فرم چهار گوش آن نیز در مهره های کوچک و ساده متداول می باشد . علاوه بر دو فرم شش گوش در صورت لزوم ممکنست مهره ها دو پهن و یا هشت گوش نیز ساخته شوند .

مهره ها بسته به کاربردشان، در انواع مختلفی تولید شده اند که عبارتند از:

مهره با DIN 934 – این مهره پر مصرفترین مهره در تمام صنایع میباشد . شش گوش بوده و در انواع کلاسها معرفی شده است .

مهره با DIN 315 – این مهره به نام مهره خروسکی به دلیل شکل ظاهری خود معرفی شده است .

‌مهره باریک با DIN 439 – این مهره شش گوش بوده ولی قطر آن نسبت به مهره های معمولی کمتر میباشد که به آن مهره باریک میگویند .

مهره با DIN 555 – این مهره شش گوش بوده و با کلاس ۵٫۴ معرفی شده است .

‌مهره با DIN 557 – این نوع مهره چهار گوش میباشد .

مهره با DIN 582 – این مهره به نام مهره چشمی یا مهره قلابی معروف میباشد .

‌مهره با DIN 798 – این مهره چهار گوش و با ارتفاع زیاد میباشد

مهره با DIN 917 – این نوع مهره یک طرف آن سر بسته میباشد .

مهره با DIN 928 , 929 – این مهره با نام مهره جوش معروف است . این مهره در دو شکل چهار گوش و ششگوش معرفی شده و به دلیل ۳ زائده که بر روی یک طرف مهره موجود میباشد برای جوش دادن این مهره بر روی قطعات خاص استفاده میشود .

‌مهره با DIN 935 _ این مهره به نام مهره تاجدار یا چاکدار معروف میباشد . به دلیل شکل ظاهری در ۲ تیپ A, B معرفی میگردد .یک طرف این مهره شیارهایی دارد که بعد از بسته شده مهره میتوان از بین شیار ها یک نوع پین به نام اشپیل را عبور داد .

مهره با DIN 936 –این مهره یک نوع مهره با ارتفاع کم یا همان باریک میباشد .

مهره با DIN 937 – این مهره همان مهره تاجدار یا چاکدار با DIN 935 میباشد ولی ارتفاع این مهره کوتاه میباشد .که اصطلاحاً آن رامهره چاکدار باریک میگویند .

مهره با DIN 980 – این مهره از نوع قفلی میباشد . این مهره به دلیل شکل ظاهری و عملی که بر روی این مهره به هنگام تولید انجام میشود هنگام بسته شدن باید با آچار محکم شود که بعد از بسته شده به سختی باز میشود .

مهره با DIN 982 – این مهره نیز یک نوع مهره قفلی میباشد که در یک طرف آن یک نوع تفلون قرار داده شده که هنگام بسته شدن به سختی بسته و بعد از بسته شدن به سختی باز میگردد .

مهره با DIN 986 – این مهره یک طرف آن بسته بوده و شبیه به یک گنبد میباشد .
مهره و پیچ و مهره

مهره جسمی حلقه‌ای شکل، گرد یا چندضلعی است که داخل سوراخش رزوه شده است. مهره‌ها یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر پیچش خود بسته شوند. مهره و پیچ اصطلاحاً با حالت مادگی و نری درون هم چفت می‌گردند. رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح پیچ درون مهره باشد. مهره‌ها معمولاً از جنس فولاد، آهن یا دیگر فلزات هستند اما برای پیچ‌های پلاستیکی مهره‌های پلاستیکی هم ساخته شده است.

مهره جسمی حلقه‌ای شکل، گرد یا چندضلعی است که داخل سوراخش رزوه شده است. مهره‌ها یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر پیچش خود بسته شوند. مهره و پیچ اصطلاحاً با حالت مادگی و نری درون هم چفت می‌گردند. رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح پیچ درون مهره باشد. مهره‌ها معمولاً از جنس فولاد، آهن یا دیگر فلزات هستند اما برای پیچ‌های پلاستیکی مهره‌های پلاستیکی هم ساخته شده است.
انواع

مهره بلوطی
مهره لوله‌ای
مهره قاب‌دار
مهره گیره‌ای
مهره کوپلینگ
مهره عرضی
مهره لبه‌دار
مهره نصبی
مهره پیچی
مهره شکاف‌دار
مهره دو تکه
مهره روکش‌دار

منابع
انواع مهره
انواع مهره و مهره و پیچ و مهره و خرید پیچ و مهره

شش گوش شامل مهره شش گوش آهنی-شش گوش فولادی-مهره شش گوش خشکه-شش گوش گرید ۸٫۸-مهره شش گوش گرید ۱۰٫۹-مهره شش کوش گرید ۲H-شش گوش گرید ۲HM-شش گوش گرید ۴-مهره شش گوش استاندارد A194-مهره شش گوش استاندارد A304-مهره شش گوش استاندارد A316-شش گوش استاندارد din 934-مهره شش گوش استاندارد A490-شش گوش استاندارد din 6915-مهره شش گوش کلاس ۸-شش گوش کلاس ۱۰-مهره شش گوش باریک-شش گوش بلند-مهره شش گوش میلیمتر-شش گوش اینچی-مهره شش گوش ریزآلمان-مهره شش گوش دنده ژاپنی-شش گوش دنده میلیمتر-مهره شش گوش واشر دار-شش گوش استیل-مهره شش گوش جوشی-مهره شش گوش چاک دار-شش گوش کاسه نمدی-مهره شش گوش HV
استیل شامل مهره شش گوش استیل-سر بسته استیل-مهره کاسه نمدی استیل-واشر دار استیل-مهره شرکت نفتی استیل-مهره خروسکی استیل-ریزآلمان استیل-مهره جوشی استیل
مهره چاکدار شامل استاندارد din 979-مهره چاکدار تاجدار
مهره جوشی شامل استاندارد din 928-مهره جوشی استاندارد din 929

اتصالات پیچ و مهره سازه های فولادی

اتصالات پیچ و مهره سازه های فولادی
اتصالات پیچ و مهره سازه های فولادی

چکیده:
یکی از مهم ترین اجزای سازه های فولادی که وظیفه ی انتقال نیروهای اعضا به یکدیگر و به تکیه گاه ها را بر عهده دارد، اتصالات میان اعضا می باشد. اتصالات پیچی به دلیل سرعت بسیار بالا در اجرا و اطمینان از رفتار آن ها به گونه ی مورد انتظار و شکل صنعتی مطلوب ساخته سازه ای، از بهترین انواع اتصال در سازه های فولادی بوده که در سال های اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است. اما، در روند ساخت این نوع سازه ها، با توجه به تکنولوژی تولید و ساخت در کشور ما، مواردی از عدم اجرای دست و اصولی دیده می شود. در این مقاله تلاش شده است تا با گرداوری نکات آیین نامه ای و روند تولید با توجه به فرآوری و تکنولوژی موجود، نکاتی را در طراحی، اجرا و از همه مهم تر بازرسی سازه های فولادی با اتصالاتی پیچی ارایه گردد.

واژگان کلیدی: اتصالات سازه های فولادی، عملکرد اصطکاکی و اتکایی، پیش تنیدگی، آزمایش های پیچ و مهره ای.

پیشگفتار

اتصالات در همه ی سازه ها از جمله ساز های فولادی یکی از اجزای سازه بوده و عامل اصلی یکپارچگی سیستم های سازه ای می باشد. به طور کلی تعریف نوع قاب نیز بر اساس نوع و رفتار اتصال صورت میگیرد. یک اتصال ضعیف و نامناسب می تواند منجر به یک سری زوال های پی در پی و بنیادی در سازه های فولادی گردد. از آن جا که زوال دیگر اعضای سازه ای خیلی کم اتفاق می افتد، بسیاری از زوال های سازه ای ناشی از طراحی ضعیف اتصالات و یا ضعف در جزییات اجرایی می باشد که با اندکی دقت در نحوه ی شکست بیشتر سازه های فولادی تحت بارگذاری های گوناگون، قابل مشاهده است که ضعف اتصال چگونه می تواند عاملی بسیار تعیین کننده در خرابی سازه های فولادی باشد.

انواع عملکرد اتصالات پیچی:

انواع اتصال های پیچی: به طور کلی دو فلسفه در عملکرد اتصالات پیچی که عبارتند از: اتصال اتکایی و اتصال اصطکاکی.

۱-۲٫ عملکرد اتصال اتکایی: در عملکرد اتکایی، پیچ درون سوراخ صفحات اتصال قرار می گیرد و مهره بسته می شود. هنگامی که بار خارجی به پیچ وارد میشود، قطعات اتصال لغزش پیدا می کنند که در اثر آن، یک نیروی فشاری به لبه های اتصال وارد می شود که تبدیل به نیروی برشی در پیچ می گردد. این اتصال تنها برای حالت بارگذاری ثقلی می باشد و در طرح لرزه ای نباید از این نوع عملکرد در اتصال استفاده نمود. در این نوع اتصال هیچ نیروی پیش تنیدگی در پیچ ایجاد نمی شود و برای اجرای این اتصال، تنها سفت کردن پیچ به وسیله ی کارگر کفایت می کند.

۲-۲٫ عملکرد اتصال اصطکاکی: هنگامی که پیچد درون سوراخ صفحات اتصال قرار می گیرد، علاوه بر مهره باید از واشر نیز استفاه نمود. باید توجه شو که واشر مصرفی در اتصال اصطکاکی نباید از نوع واشر فنری باشد بر اساسا بند ۱۰-۳-۵-۳ مبحث دهم ویرایش ۱۳۸۷، در طراحی لرزه ای تنها باید از این فلسفه ی طراحی در اتصال استفاده شود. به عبارتی دیگر، در رطاحی همه ی اتصالات قاب های خمشی و قاب های دوگانه و نیز اتصالات بادبندی و وصله ی ستون های باربر جانبی در قاب های ساده باید از این نوع عملکرد استفاده نمود. در این نوع اتصال، علاوه بر سفت کردن نخستین پیچ، باید به مقداری که در طراحی مشخص شده است، نیروی پیش تنیدگی نیز در پیچ ایجاد شود. با اعمال نیروی پیش تنیدگی، در پیچ تحت کشش قرار گرفته و با اعمال بار، بین صفحات اتصال اصطکاک به وجود می آید که باعث عدم لقی و کارکرد کامل اتصال می شود. باید در نظر داشت که شکل پیچ در اتصال اصطکاکی با شکل پیچ در اصتلا اتکایی متفاوت است. به طوری که پیچ های اتصال اصطکاکی دارای سرپیچ بزرگتر هستند.

۱-۲-۲-: زمانی که یک پیچ بر مقاومت بدون کشش اولیه، تحت اثر نیروی کششی خارجی قرار می گیرد، نیروی کششی درون پیچ با نیوی اعمال شده برابر می گردد. در صورتی که پیچ پییش تنیده (پیش کشیده) شده باشد، درصد بسیار زیادی از نیروی کششی خارجی صرف ایجاد نیروهای فشاری و یا گیره ای اعمال شده به اجزای اتصال می شود. به دلیل آن که به طور معمول کشش به وجود آمده در پیچ های پرمقاومت ناشی ا نیروی کششی خارجی در لحظه ی جدا شدن قطعات از یکدیگر نزدیک به ده درصد بیش از کشش در آغاز بارگذاری می باشد، لذا باید همه ی پیچ هایی که تحت اثر کشش مستقیم قرار دارند، پیش کشیده شوند.

۲-۲-۲-: الزامات ضریب اصطکاک سطوح فولادی در اتصالات اصطکاکی: به طور کلی اصطکاک حاصل دو عامل می باشد، یکی زبری سطح و دیگری نیوی پیش تنیدگی. در طراحی فرض بر رنگ نشدن و وجود زبری مناسب سطوح اتصال می باشد، در نتیجه هنگامی که قطعات نصب می شوند، باید همه ی سطوح اتصال (شامل سطوح مجاور سرپیچ ها و مهره ها) از قسمت های پیوسته شده و دیگر مواد زاید عاری بوده و به ویژه سطوح تماس اتصالات اصطکاکی باید به طور کامل تمیز باشد و اثری از پوسته ی زنگ، رنگ، لاک، انواع روغن و مصالح دیگر در آن ها وجود نداشته باشد. بنابراین پس از این که اتصال به وجود آمد، محل همه ی پیچ های بسته شده رنگ آمیزی می شود.

۳-۲٫ محدودیت های اتصالات پیچی: بر اساس فصل ۱۰-۱-۱۰ مبحث دهم، برای اتصالات زیر باید از اتصال اصطکاکی با پیچ پرمقاومت یا اتصال جوشکاری شده استفاده شود:

۱-۳-۲- وصله ی ستون ها در سازه های با ارتفاع ۶۰ متر و بیشتر.

۲-۳-۲ وصله ی ستون ها در سازه های با ارتفاع بین ۳۰ تا ۶۰ متر در صورتی که نسبت بعد کوچک پلان به ارتفاع در آن ها از ۴۰ درصد کمتر باشد.

۳-۳-۲٫ وصله ی ستون ها در سازه های با ارتفاع کمتر از ۳۰ متر در صورتی که نسبت بعد کوچک پلان به ارتفاع در آن ها از ۲۵ درصد کمتر باشد.

۴-۳-۲٫ در سازه های با ارتفاع بیش از ۴۰ متر، برای اتصال همه ی تیرها و شاه تیرها به ستون ها و یا اتصالات هر نوع تیر یا شاه تیری که مهار ستون ها با آن ها مرتبط باشد.

۵-۳-۲٫ همه ی سازه هایی که جرثقیل های با ظرفیت بی از ۵ تن تحمل می کنند. وصله ی خرپاها یا تیرهای شیب دار سقف، اتال خرپاها به ستون ها، وصله ی ستون ها، مهار ستون ها، مهار زانویی بین خرپای تیر سقف و ستون و تکیه گاه های جرثقیل مشمول این امر می باشند.

۶-۳-۲- در اتصالات تکیه گاه های اعضایی که ماشین های متحرک یا بارهای زنده از نوعی را تحمل می کنند که تولید ضربه و یا معکوس شدن تنش ها را به همراه داشته باشند.

۷-۳-۲٫ هر اتصال دیگری که در نقشه های طرح و محاسبه قید شده باشد.

آشنایی با روش های تولید پیچ:

۱-۳٫ روش های نورد و ساخت پیچ: پیچ ها به طور کلی به دو روش فورج سرد و فورج گرم تولید می شوند. روش فورج سرد دارای عیوب کمتر و کیفیت بهتری نبست به فورج گرم می باشد. همچنین باید دانست که در حال حاضر در کشور ما، تنها تا سایز M24 به روش فورج سرد تولید می شود که به این نکته در طراحی باید توجه نمود.

۲-۳٫ روش های پوشش دهی پیچ بر اساس ASTM: ممکن است پس از ساخت، پیچ ها برای جلوگیری از خوردگی پوشش دهی شوند. روش های پوشش دهی عبارتند از:

الف_ پوشش گالوانیزه ی سرد یا الکترولیز،

ب- پوشش گالوانیزه ی مکانیکی (که در ایران کمتر تکنولوژی آن وجود دارد).

پ – پوشش گالوانیزه ی گرم یا غوطه وری گرم

ت- پوشش غیر گالوانیزه یا رنگی.

آیین نامه ی ASTM به طور اکید توصیه می کد که برای پیچ های رده ی ۱۰٫۹ از هیچ پوشش فلزی استفاده نشود، چرا که امکان به وجود آمدن ترک های هیدروژنی در پیچ وجود خواهد داشت. در نتیجه باید توجه داشت که در محیط های خورنده از پوشش های غیر گالوانیزه با گالوانیزه در مرحله ی اسیدشویی ست که باعث فعال شدن یون هیدروژن در فولاد پیچ می شود، در حالی که در روش غیرگالوانیزه، از روش شات بلاست یا پاشش ریزدانه ی فولادی به جای اسیدشویی استفاده می شود.

آزمایش های پیچ، مهره و واشر:

به طور کلی آزمایش های زیر برای ست پیچ و مهره و واشر انجام می شود:

۱-۴٫ آزمایش های ابعادی

۲-۴٫ آزمایش های متالوژیکی

۳-۴٫ آزمایش های مکانیکی

۴-۴٫ آزمایش های پوشش مقاوم خوردگی

آزمایش های ابعادی و نیز متالوژیکی در هنگام تولید پیچ و مهره و واشر، در کارخانه ی سازنده انجام می شود. آزمایش های مکانیکی پس از تولید پیچ و مهره و واشر، در کارخانه ی سازنده یا آزمایشگاه های مقاومت مصالح انجام می گیرند. آزمایش های مکانیکی برای مهندسان طراح و بازرسان دارای اهمیت می باشد. به طور کلی آزمایش های مکانیکی شامل آزمایش های کشش، سختی سنجی و ضربه می شود. آزمایش کشش خود شامل سه نوع آزمایش می شود که عبارتند از : آزمایش بار گواه، آزمایش کشش گوه ای بر روی نمونه ی کامل و ازمایش کشش بر روی نمونه ی ماشین کاری شده.

۱-۴-۴٫ آزمایش ضربه: در آزمایش ضربه که به آن تاب نمونه ی زخم دار نیز می گویند، یک نمونه از مصالح مورد استفاده را برداشته، به کمک دستگاه پاندول دار و سقوط آزاد پاندول، قطعه شکسته شده و خمیزان انرژی جذب شده ی آن را اندازه گپیری می کنند. آزمایش ضربه برای پیچ اجباری نیست اما در صورت امکان باید آن را انجام داد.

۲-۴-۴٫ آزمایش کش: این آزمایش از آزمایش های بسیار معمول باری پیچ می باشد. در آزمایش کشش، پس از بستن کامل پیچ با یک مهره از رده ی مقاومتی بالاتر بر روی دستگاه کشش، با سرعتی مناسب پیچ تا حد تنش تسلیم زیر کشش قرار گرفته و سپس به مدت ده ثانیه در همین حالت باقی می ماند سپس بار کششی از روی پیچ برداشته می شود. در این آزمایش هیچ گونه شکست یا افزایش طول همیشگی در پیچ نباید وجود داشته باشد.

۳-۴-۴٫ آزمایش کشش گوه ای: پس از آزمون کشش این آزمایش بر روی پیچ انجام می شود. الزام آیین نامه برای انجام آزمایش کشش بر روی نمونه ی کامل و واقعی پیچ و مهره ی استفاده شده در پروژه است، مگر در مورادی که محدودیت ظرفیت دستگاه آزمایش وجود دارد و یا طول پیچ خیلی کوتاه است که در این حالت از نمونه ی ماشین کاری شده استفاده می شود. در این آزمایش باید دست کم به مقدار چهار رزوه ی کامل از پیچ بین فک های دستگاه قرار بگیرد. حداکثر سرعت دستگاه نباید از mm/min 25 بیشتر باشد. شکست به وجود آمده تنها باید در بدنه ی پیچ باشد و در صورت بروز شکست در محل اتصال سرپیچ به بدنه، حتی اگر به مقاومت مورد نیاز نیز رسیده باش، نمونه مورد پذیرش نیست. این شکست در پیچ های ساخته شده به روش فورج گرم بیشتر مشاهده می شود و بر همین اساس تا حد امکان باید از پیچ های ساخته شدهبه روش فوج سرد استفاده شود. از آن جایی که در ایران و در حال حاضر تنها تا قطر M24 به روش فورج سرد تولید می شود، در طراحی باید تلاش نمود تا از قطرهای بالاتر ازاستفاده نشود.

۴-۴-۴- آزمایش سختی سنجی: این آزمایش در رده ی آزمایش های غیرمخرب پیچ بوده و برای آگاهی از میزان سختی قطعه و برابری آن با مقدار استاندارد انجام می شود. سختی سنجی برای بخش انتهایی، سطح صاف بدنه و سطح صاف سرپیچ انجام می شود. به طور کلی از سه روش برای آزمون سختی سنجی استفاده می شود که عبارتند از: روش برینل، روش راکول و روش ویکرز.

۵-۴-۴٫ برای مهره از آزمایش کشش استفاده نمی شود و تنها ازآمایش های بار گواه و سختی سنجی بر روی مهره ها انجام می گیرد. برای واشر نیز تنها آزمایش سختی سنجی انجام می شود.

۶-۴-۴٫ جهت انجام آزمایش های لازم برای پیچ و مهره و واشر، باید تعداد نمونه ی لازم بر اساس جدول موجود در نشریه ی ۲۶۴ (آیین نامه ی اتصالات) استفاده شود. باید دانست که از این جدول تنها می توان تعداد نمونه جهت انجام آزمایش برای پیچ ای پوشش دهی شده به هر دو روش گالوانیزه و غیر گالوانیزه را ارایه داده است که برابر جدول زیر می باشد:

۵-۴٫ تعریف محموله ی تولیدی: به محصولاتی که از نپز ابعادی دارای مشخصات یکسان بوه و همه ی آن ها از یک شماره ی ذوب تولیدی مواد اولیه ساخته شده باشند یک محموله ی تولیدی یا یک بج می گویند. در نتیجه، برای انجام آزمایش های لازم پیچ، مهره و واشر، تعداد نمونه بر اساس هر یج تعریف می شود.

مشخصات پیچ های تولیدی در ایران:

۱-۵: تنش گسیختگی FU در پیچ که با توجه به نحوه ی تولید پیچ های پرمقاومت در ایران، طراحان باید به مورد مهمی در طراحی سازه توجه کند. در تولید پیچ، به دلیل استفاده ی تولیدکنندگان از فن آوری و تجهیزات آلمانی، آیین نامه ی مرجع DIN آلمان می باشد، اما آیین نامه ی طراحی براساس مبحث دهم، برگرفته از علایم استانداردهای آمریکایی می باشد. در آیین نامه های آمریکایی، رده ی پیچ بر اساس مقاومت طبقه بندی شده است در حالی که در آیین نامه های آلمانی بر اساس شکل عملکرد پیچ دسته بندی صورت گرفته است. طراح باید به این نکته توجه داشته باشد که در محاسبات و نیز نقشه ها از علامت های آلمانی استفاده کنند چرا که پیچ موجود در بازار ایران بر این اساس می باشد.

۱-۱-۵ دسته بندی پیچ براساس مبحث دهم از مقررات ملی ساختمان براساس جدول زیر است:

کد پیچ

استحکام کششی نهایی Fu

تنش مجاز کششی Fy

A307

۴۲۰۰ kg/cm

۳۰۰۰ kg/cm

A 325

d < 25.mm.8250 kg/cm

d < 25 m.m , 6400 kg/cm

d>25mm,7250 kg/cm

d< 25mm,5600 kg/cm

A 490

۱۰۰۰۰ kg/cm

۹۰۰۰ kg/cm

کد پیچ

ردهی مقاومت

استحکام کششی

تنش مجاز کششی F

نوع عملکرد

مقدار رزوه

DIN931

۸٫۸

۸۰۰۰ KG/CM

۶۴۰۰ KG/CM

اتکایی

نیم روزه

۱۰٫۹

۱۰۰۰۰ KG/CM

۹۰۰۰ KG/CM

DIN933

۸٫۸

۸۰۰۰kg/cm

۶۴۰۰ kg/cm

اتکایی

تمام روزه

۱۰٫۹

۱۰۰۰۰ kg/cm

۹۰۰۰ kg/cm

DIN6914-HV

۱۰٫۹

۱۰۰۰۰ kg/cm

۹۰۰۰kg/cm

اصطکاکی

نیم رزوه

۲-۵: تعریف رده ی مقاومتی پیچ: رده ی مقاومتی در پیچ ها براساس DIN با سه عدد ۱۲٫۹,۱۰٫۹,۸٫۸ تعریف شده است که در ایران رده ی ۱۲٫۹ تولید نمی شود. البته این آیین نامه رده های مقاومتی ۵٫۶,۴٫۶ را نیز برای پیچ های معمولی تعریف نموده است. از آن جا که با توه به بند ۱۰-۳-۵-۳ مبحث دهم ویرایش ۱۳۸۷، در اتصالات لرزه ای تنها باید از پیچ های پرمقاومت استفاده شود، این نوع پیچ ها در طراحی اتصالات اصطکاکی کاربردی ندارد، ضمن آن که تولید این نوع پیچ نیز در کشور ما بسیار محدود می باشد. این عدد معرف مقدار تنش جاری شدن و تنش گسیختگی پیچ می باشد. به عنوان مثال، در رده ی مقاومتی ۸٫۸، منظور از ۸ اول حداقل مقاوت نهایی پیچ برابر ۸۰۰۰ Kg/m و منظور از ۸٫ مقدار تنش جاری شدن پیچ برابر با ۰٫۸*۸۰۰۰=۶۴۰۰ Kg/cm می باشد.

آشنایی با وسایل بستن و پیش تنیدگی در اتصالات:

۱-۶٫ وسایل دستی: این ابزار شامل آچار رینگی، بست (Spanner) و ابزاری از این دست بوده که بیشتر برای بستن پیچ ها در اتصلاات اتکایی کاربرد دارد. این ابزار برای پیش تنیدگی اتصالات اصطکاکی کاربردی ندارد.

۲-۶٫ وسایل ماشینی: چون یک کارگر تانایی لازم برای پیش تنیدگی پیچ های اتصالات اصطکاکی را ندارد، به ناچار باید از وسایل ماشینی برای این مقصود استفاده نمود. این وسایل امل ابزار مختلفی ست که پرکاربردترین آن ها عبارتند از:

۱-۲-۶ آچار هیدرولیک: این وسیله با فشار روغن کار کرده و در سازه های فولادی کاربرد زیادی نداشته و بیشتر در مخازن تحت فشار استفاده می شود.

۲-۲-۶ آچار بادی: در کشور ما، برای سازه های فولادی بیشتر از این وسیله استفاده می شود. این ویسله دارای انواع و اندازه های گوناگون بوده و کارکردن آن با فشار زیاد می باشد. به همین دلیل باید از کمپرسور باد برای تامین نیروی آن استفاده نمود. در این روش با استفاده از باد پرفشار و ضربه زدن، پیچ ها سفت می شود.

۳-۲-۶ آچار برقی: این وسایل همان گونه که از نامشان پیداست با برق کار می کند. این ابزار در کشور ما رایج نیست که شاید به دلیل گرانی ابزار و هزینه ی تامین و نگهداری بالا باشد.

۳-۶٫ به طور کلی به ابزار سفت کردن و پیش تنیدن پیچ ها Impactor گفته می شود می شود نکته ی مهم هنگام استفاده از این ابزار عدم آگاهی از میزان گشتاور ایجاد شده و میزان پیش تنیدگی پیچ می باشد که مورد بسیار مهمی در زمینه ی ایجاد یک اتصال درست در هنگام اجراست.

۱-۳-۶: ترک متر (Torque Meter): همان گونه که اشاره شد، با ساتفاده از ابزار دستی یا ماشینی برای سفت کردن پیچ ها ی اتصال سازه، نمی توان میزان گشتاور ایجاد شده و پیش تنیدگی حاصل از آن را به دست آرد. برای رسیدن به پیش تنیدگی در پیچ های یک مجموعه اتصال، باید میزان گشتاور پیچشی مشخص شود که برای این کار از وسیه ای به نام ترک متر استفاده می شود. این وسیله دارای نشانگری ست که به کمک آن می توان مقدار گشتاور پیچشی وارد بر پیچ را اندازه گیری نمود.

۲-۳-۶: چندکاره (MultiPlayer): در مورد پیچ های تا سایز M20 (سایزهای پایین) می توان انتظار داشت که نیروی یک کارگر معمولی توان سفت کردن آن را داشته باشد، اما، برای سایزهای بزرگتر از آن که نیروی کارگری تامین کننده ی میزان سفت شدگی نیست، باید از دستگاه چندکاره که در اصطلاح به آن مولتی پلایر گفته می شود استفاده نمود. این دستگاه دارای انواع گوناگونی است که براساس شاخصه ی نسبی با افزایش نیوی دست کارگر تقسیم بندی شده است. به عنوان مثال، مولتی پلایر، ۱:۲ میزان نیروی دست کارگر را دو برابر و ولتی پلایر ۱:۵ میزان نیروی دست کارگر ار پنج برابر می کند.

۳-۳-۶: به طور ممول در پروژه های ساخمانی، از ترکیب ترک متر و مولتی پلایر برای سفت کردن و پیش تنیدن پیچ های اتصالات سازه های فولادی استفاده می شود.

روش های پیش تنیدن در پیچ های اتصالات فولادی:

استانداردهای گوناگون هر کدام روش هایی را برای پیش تنیدگی پیچ ها معرفی کرده و به رسمیت شناخته اند. یکی از معتبرترین استانداردها در این زمینه، استاندارد کمیه ی RCSC که از کمیته های زیمجموعه ی AISC می باشد بوده و چهار روش کاربردی را برای پیش تنیدگی در پیچ معرفی نموده است:

۱-۷٫ استفاده از آچار کالیبره: در این روش به طور روزانه از هر پیچ تعداد سه نمونه ی پیچ، مهره و واشر انتخاب شده و کالیبره می شود. به منظور کالیبراسیون نمونه ها از یک دستگاه (اسکید مور ویلهلم) استفاده می شود و به کمک ترک متر میزان گشتاور مشخص براساس مشخصات نقشه ها یا جدول ۱۰و۴و۴ آیین نامه ی مبحث دهم تنظیم شده و برای همه ی پیچ های مشابه مکاربردی در همان روز به کار گرفته می شود. نکته ی بیار مهم در عدم برابری میزان پیش تنیدگی بین پیچ ها با مقدار ی گشاور اعمال شده ی ثابت است. یعنی وقتی برایسه نمونه پیچ یک میزان گشتاور اعمال شود، مقدار نیوی پیش تنیدگی نمیاش داده شده در دستگاه اسکید مور ویلهلم متفاوت است. بررسی های نشان داده که از میزان گشتاور اعمال شده، حدود هتاد درصد صرف غلبه بر اصطکاک موجود بین رزوه ها و نیز اصطکاک بین سطح مهره بر روی واشر شده و تنها کمتر از بیست درص گشتاور اعمال شده جهت پیش تنیدگی به کار می رود. در نتیجه آیین نامه کالیبراسیون، با این روش را با توجه به دما، شرایط محیطی و مسایلی از این دست برای هر بچ به صورت روزانه بهرسمیت می شناسد.

۲-۷٫ استفاده از واشرهای ویژه (DTI Washers): این واشرها دارای برامدگی هایی ست که برای هر سیا پیچ کالیبره شده است. روش کار به این صورت است که آن را درون اتصال قرار داده و پیچ سفت شده، سپس با اعمال نیروی بیشتر تا حد پیش تنیدگی برای ن سایز، برآمدگی های روی واشر تخت می شود. پس از آن با چشم و یا با استفاده از فیلر کنترل انجام می گیرد که تخت شدگی کامل واشر نشانه ی رسیده به میزان پیش تنیدگی لازم برای پیچ می باشد. در این روش نیازی به استفاده از ترک متر نمی باشد. البته نوع دیگری از این واشرها موجود است که به جای برآمدگی دارای یک نوع کپسول سیلیکونی رنگی ست که با رسیدن به پیش تنیدگی لازم، کپسول سیلیکونی ترکیده و رنگی قرمز از خود تراوش می کند که به راحتی و با چشم، می توان پیچ های پیش تنیده را از غیر پیش تنیده تشخیص داد. به منظور اطمینان از کیفیت واشرهای DTI ، باید همه ی الزامات استاندارد ASTM F 959M در ساخت، تولید و بازرسی این قطعات به کار گرفته شده باشد.

۳-۷٫ استفاده از بولت های ویژه (Twist off Bolt): این روش که گاهی به آن TC Bolt نیز می گویند، این نوع پیچ ها دارای یک قسمت اضافی پایینی بوده که با سفت شدن کامل پیچ به وسیله ی آن آچارهای ویژه ی خود، مهره در حهت عقربه های ساعت چرخانده شده، و بخش اضافی را در خلاف حرمت عقربه های ساعت می چرخاند، که این باعث بریده شدن قسمت اضافی پایینی پیچ شده که نشانه ی پیش تنیدگی پیچ می باشد. این روش بسیار دقیق اما غیرکاربردی ست، چون نیاز به فضای کافی برای قرارگیری آچار مخصوص داشته و همچنین برای سفت کردن پیچ تنها باید از آچارهای ویژه استفاده نمود.

۴-۷٫ استفاده از چرخش مهره: در این روش ابتدا پیچ ها را تا اندازه ای که قابل سفت شدن می باشد، بسته و سپس، روی بدنه مهره و میله ی پیچ را علامت گزاری کرده، آن گاه به میزان دوری که براساس طول و قطر در آیین نامه مشخص شده، تولید کننده پیچ و مهره چرخش اضافه بر مهره اعمال می شود. طبق جدول ۱۰و۴و۲ مبحث دهم چرخش لازم برای پیش تنیده کردن پیچ ها آورده شده که تنها برای سطوح بدون شیب کاربرد دارد. برای همه ی سطوح می توان از جدول زیر استفاده نمود:

وضعیت قرارگیری سطوح اتصال بر روی هم

طول پیچ

هر دو سطح شیب دار کمتر از ۱:۲۰

یک سطح شیب دار کمتر از ۱:۲۰

سطوح روی هم بدون شیب

۳/۲ دور

۲/۱ دور

۳/۱ دور

برابر یا کمتر از چهار برابر قطر

۶/۵ دور

۳/۲ دور

۲/۱ دور

بزگتر از چهار بابر تا کوچکتر مساوی هشت برابر قطر

یک دور کامل

۶/۵ دور

۳/۲ دور

بزرگتر از هشت برابر تا کوچکتر مساوی دوازده برابر قطر

۵-۷٫ در اتصلات پیچی سوراخ ها بر روی خط مستقیم در جهت نیرو یا عمود بر آن در یک یا چند ردیف تعبیه می گردد. چنان چه تعداد سوراخ ها زیاد باشد می توان شکل قرارگیری سوراخ ها را به صورت زیگراگ اجرا نمود. فاصله ی بین سوراخ ها به صورت یکنواخت و هماهنگ با قطر سوراخ انتخاب می شود.

انواع سوراخ ها: در اتصالات پیچی براساس آیین نامه های طراحی AISC و مبحث دهم از مقررات ملی ساختمانی ایران، انواع سوراخ به شرح زیر طبق بندی می شود:

الف سوراخ استاندارد گرد

ب سوراخ بزرگ شده گرد

سوراخ لوبیایی بلند

سوراخ لوبیایی کوتاه

ث سوراخ لوبیایی (بلند یا کوتاه) عمود بر جهت نیرو

۱-۸٫ آیین نامه ی AISC در اتصالات اصطکاکی تنش های مجاز برشی برای پیچ های پرمقاومت را براساس وضعیت سطوح ورق های در حال تماس و نیز نوع سوراخ بیان می کند. آیین نامه مذکور سطوح تماسی که تمیز بوده و لایه ای از اکسید اصل از نورد گرم در روی آن قرار داشته باشد را کلاس A می نامد و برای وضعیت های مختلف سطوح طی جدولی تنش های برشی مجاز را ارائه می کند.

۲-۸٫ مبحث دهم از مقررات ملی ساختمانی ایران تنش های مجاز برشی در اصالات اصطکاکی را بر اساس نوع سوراخ بیان می نماید. سوراخ استانارد طبق تعریف آیین نامه ی ایران سوراخی است که قطر آن ۲ میلی متر از قطر پیچ بیشتر است. در حالی که آیین نامه AISC سوراخی را استاندارد می نامد که قطر ن به طور دقیق برابر قطر پیچ باشد. از نظر اجرایی تعریف آیین نامه ی AISC امکان پذیر نیست، بلکه حتما می توان گفت که تعریف آیین نامه ی ایران برای سوراخ استاندارد نیز بسیار دشوار اجرا می گردد. در نتیجه در محاسبات بیشتر محاسبان فرض را غیراستاندارد بودن سوراخ ایجاد شده در حالت اصطکاکی (با توجه به بخش ب از بند ۱۰و۱و۱۰و۳ و بند ۱۰و۳و۵و۳ ویرایش ۱۳۸۷ مبحث دهم، اتصالاتی که در سیستم لرزه بر مشارکت ندارند) گذاشته و کنترل ها را بر اساس سوراخ بزرگ در نظر می گیرند، و در اتصالات اتکایی تاکید بر استاندارد بودن سوراخ دارند، چرا که در هر حال اجرای سوراخ استاندارد در عمل کار آسانی است.

۳-۸ فاصله ی بین سوراخ ها در بازه ی مقادیری مشخص می باشد. مقدار کمینه برای فاصله ی سوراخ ها به دو جهت است، یکی جلوگیری از گسیختگی و پارگی ورق و دیگری اجرایی بودن کار و فراهم کردن فضای مناسب برای بستن پیچ، مقدار پیشینه ی سوراخ ها پیروی سه دلیل است. نخست آن که بتوان توزیع به نسبت واقعی تری از نیروی در اتصال داشته و همنواختی یکسانی آن را در پیچ ها به وجود آورد، تا فرض صلب بودن ورق تامین شود، دوم این که با کم کردن فاصله، طول موج کمانشی حاصل از نیروی فشاری را نیز به کمترین مقدار ممکن رساند از کمانش موضعی جلوگیری شود، و آخرین دلیل هم این که از باز شدن درز بین ورق های اتصال و خطر زنگ زدگی ورق جلوگیری نمود.

۴-۸٫ فاصله ی کمینه بین سوراخ ها بر اساس جدول زیر در واحد کیلوگرم سانتی متر است

۵-۸ فاصله ی کمینه ی سوراخ ها با لبه ی کناری براساس جدول زر در واحد کیلوگرم سانتی متر است:

۶-۸:مبحث دهم از مقررات میل ساختمانی ایران محدودیت های زیر را برای سوراخ های اتصالات پیچی در نظر می گیرد:

الف) سوراخ های بزرگ فقط در اتصالات اصطکاکی مجاز است.

ب) سوراخ های لوبیایی کوتاه در تمام امتدادها در اتصالات اصطکاکی مجاز هستند و در اتصالات اتکایی امتداد طولی سوراخ باید عمود بر امتداد نیرو باشد.

ب) در اتصلالات اتکایی، سوراخ های لوبیایی بلند فقط در امتداد عمود بر مسیر نیرو مجاز هستنند و در اتصالات اصکاکی فقط می توانند در یکی از ورق های اتصال و در هر امتداد اختیاری وجود داشته باشد.

۷-۸ . سوراخ های لوبیای و بزرگ به دلایل زیر در اتصالات تعبیه می شوند:

الف. در اتصالات اتکایی و یا اصطکاکی که در آن ها به دلایلی نیروی پیش تنیدگی کاهش یا حذف می شود. هنگامی که اتصال تحت بارهای دینامیکی قرار می گیرد احتمال تماس تنه ی پیچ با دیواره سوراخ در دفعات مکرر وجود دارد. تعبیه ی سوراخ های بزرگ یا لوبیایی موجب عدم تماس تنه پیچ با دیواره ی سوراخ به ویژه دراثر پدیده ی خستگی خواهد شدو

ب. تعبیه ی سوراخ های بزرگ و لوبیایی شرایط مناسب تری برای مونتاژ، تنظیم و رواداری پیچ ها در اتصال فراهم می نماید.

پ تعبیه ی سوراخ های بزرگ و لوبیایی از وقوع تنش های ناشی از دما و نیز تنش های مرتبه ی دوم جلوگیری می کند.

۸٫۸ در رابطه با قطر پیچ، باید توجه داشتدر ایران قطرهای تولید نمی شود. در نتیجه در طراحی هیچ گاه از این دو نمره نباید استفاده کرد.

جمع بندی:

۱-۱۱ با توجه به این که در حال حاضر در کشور ما قطرهای M18 و M33 تولید نمی شود، در طراحی سازه های فولادی با اتصالات پیچ و مهره، از این دو سایز نباید استفاده کرد.

۲-۱۱٫ از آن جا که سیستم تولید پیچ و مهره در کشور ما و در حال حاشر براساس استانداردهای اروپایی می باشد، از مشخات پیچ بر اساسا DIN آلمان در طراحی و نقشه ها باید استفاده نمود.

۳-۱۱٫ با توجه به سیستم تولید پیچ در ایران، در طراحی اتصالات اصطکاکی، تنها از پیچ DIN 6914-HV باید استفاده شود. که این پیچ تنها دارای رده مقاومتی ۱۰٫۹ می باشد.

۴-۱۱ . با توجه به برتری روش تولیدی فورج سرد به فورج گرم و تولید قطعات پیچ تا سایز m24 به این روش در کشور ما، تلاش باید نمود تا در طراحی ها تا حد امکان بیش از این سایز استفاده نشود. همچنین در مشخصات نقشه ها و دستور کارهای ساخت و نصب، بر خرید پیچ های با پوشش غیرفلزی (رنگی) باید استفاده نمود.

۶-۱۱٫ تا حد امکان باید کوش شود که خرید پیچ و مهره از کارخانه ی سازنده صورت گیرد تا گواهی نامه های مرغوبیت و سایر گواهی های تطابق در دسترس باشد.

۷-۱۱٫ در هنگام نمونه گیری و انجام آزمایش توسط آزمایشگاه های مقاومت مصالح، بازرسی دقیق و مستقیم صورت پذیرد.

۸-۱۱٫ با توجه به شرایط موجود، روش چرخش اضافی مهره ارزان ترین و قابل اطمینان ترین روش پیش تنیدگی در اتصالات اصطکاکی در کشور ماست

مرجع طراحی اتصالات سازه های فولادی

معرفی کتاب:

طراحی اتصالات از مهم ترین بخش های طراحی در سازه های فولادی می باشد. به طور کلی تعریف نوع قاب نیز براساس نوع و رفتار اتصال صورت می گیرد.اتصالات به سه دسته ی مفصل، نیمه صلب و صلب تقسیم می شود که دو دسته ی اتصالات مفصلی و صلب بیشترین کاربرد را در طرای سازه های فولادی دارد.

در حال حاضر، همه ی این اتصالات بیشتر به دو روش جشی و پیچی اجرا می شوند و روش پرچی اکنون متداول نمی باشد. اتصالات از نظر محل آن نیز به چند دسته تقسیم می شود مانند اتصال تیر به ستون تیر به تیر ستون به کف ستون بادبند و غیره.

طراحی و محاسبه ی یک سازه به کمک نرم افزارهای رایج صورت می گیرد که به طور عموم طراحی اتصالات در حیطه ی طراحی نرم افزاری نبوده و به روش محاسبات دستی صورت می گیرد.

کتاب مرجع طراحی اتصالات سازه های فولادی که توسط مهندس امیر تولایی و مهندس علیرضا کافیان نگاشته شده است. روش جامع طراحی اتصالات را بر اساس فرمولر گام به گام جهت سهولت دستیابی به روش محاسبات اتصالات براساس نحوی اتصالات بر مبنای محل و نیز روش اتصال و دسته بندی نوع آن به تفکیک ارایه داده است که شامل تقسیم بندی زیر می باشد:

اتصالات تیر به ستون

اتصالات مفصلی

اتصالات به کمک نبشی جان

روش اتصال جوشی

روش اتصال پیچی

اتصال بانشیمن نبشی (تقویت شده)

روش اتصال جوشی

روش اتصال پیچی

اتصال بانشیمن براکت (تقویت شده)

روش اتصال جوشی

اتصالات صلب

اتصال با ورق نشیمن به بال

روش اتصال جوشی

روش اتصال پیچی

اتصال با ورق نشیمن به جان

روش اتصال جوشی

روش اتصال پیچی

اتصال با سخت کننده ی T به جان

روش اتصال جوشی

روش اتصال پیچی

اتصال فلنجی (ورق انتهایی)

اتصال شاخه درختی در قاب صنعتی (کنج زانویی)

اتصال ساعتی در قاب صنعتی

اتصالات نیمه صلب

یو بولت

یو بولت
عمدتا برای بستن لوله به یک سطح فلزی استفاده می شوند البته قسمت خم این پیچ ها با توجه به پروفیل متفاوت است و می تواند V شکل یا U شکل باشد . . اگر در هر حال عبور از پلها به میله های محافظ کناری پلها دقت کنید تعداد زیادی از یو بولت ها را خواهید دید . یوبولت ها در ایران به پیچ کرپی معروف هستند . در واقع پیچ کرپی پیچ دو سر دنده ای است که آنرا خم کرده اند .
پیچ
براساس استانداردهای پیچ و مهره:
Din: 931 / 933 / 960 / 961 / 962 / 6914 / 6921…
گرید:
۵٫۶ / ۸٫۸ / ۱۰٫۹ / A2 70 (304) / A4 80 (316)
موارد مصرف:صنایع نفت و گاز وپتروشیمی ،صنعت ساختمان، پل سازی ،سوله ،سازه ،اسکلت فلزی و…
یکی از پر کاربرد ترین پیچها ، پیچ سر شش گوش است.پیچ های شش گوش بیشتر کاربرد صنعتی و ساختمانی دارند.پیچ شش گوش در اسکلت فلزی،سازه فلزی و سوله کاربرد دارد اغلب آسمان خراشها و سازه های غولپیکر با کمک پیچ شش گوش سر به فلک کشیده اند.
کارخانه گروه صنعتی غفاریصنعت هم اکنون ، تولید پیچ فولادی از سایز M24 تا M48 را با روش فورج گرم و سایز M24 به پایین را با روش فورج سرد در گرید های ۸٫۸ و ۱۰٫۹ را در دستور تولید انبوه دارد . آزمایشگاه خود مستقر در کارخانه وظیفه کنترل کیفیت پیچ ها بر اساس استانداردهای روز دنیا را بعهده دارد . که آزمون کششی ، سختی ، تعیین گرید از آن جمله می باشند . پیچ های گرید ۱۰٫۹ نسبت به پیچ گرید ۸٫۸ از سختی بالاتری برخوردار هستتند و پیچ های سر شش گوش HV سختی ۱۰٫۹ را دارند . اما نسبت به پیچ های فولاد ۱۰٫۹ معمولی سر بزرگتری دارند . مواد اولیه بکار گرفته شده در گرید ۸٫۸ ، CK45 می باشد و برای پیچ سر شش گوش ۱۰٫۹ از متریال MO40 استفاده می شود MO40 همان متریالی است که برای ساخت استاد بولت ها از آن استفاده می کنند . اما برای گرید ۱۲٫۹ از VCN استفاده می شود که متاسفانه مواد اولیه آن در کشور ما به سختی یافت می شود .
اغلب پیچ های فولادی پوشش فسفات سیاه دارند که در مقاله پوشش فلزات توضیحات کامل داده شده است
از طرفی پیچ های سرشش گوش با گرید ۵٫۶ جهت سازه های سبک تر و همچنین برای اتصال قطعات فلزی و غیر فلزی که فشار زیادی زا تحمل نمیکنند نیز کاربرد دارند
پیچ های شش گوش استیل نیز که هم مقاومت سختی بالا و هم مقاومت خوردگی بالا دارند برای محیط های پر فشار و با رطویت بالا مصارف گوناگون دارند
برای پیچ های فولادی و آهنی از انواع پوشش ها نظیر آبکاری گالوانیزه سرد،گالوانیزه گرم ،داکرومات و … استفاده میشود که در این میان برای پیچ های گرید ۱۰٫۹ نباید از گالوانیزه گرم استفاده کرد چرا که باعث ایجاد ترک های هیدروژنی در سطح پیچ میگرددزمینه فعالیت شرکت گروه صنعتی غفاریصنعت
 صنایع نفت، گاز پتروشیمی
 صنایع انرژی و نیروگاهی
 صنعت خودرو سازی
 صنایع فلزی و ساختمان سازی
 صنعت کشتی سازی
 تاسیسات دریایی و فرا ساحل
 صنایع معادن و راه سازی
 کارخانجات سیمان و فولاد سازی

پيچ هاي ساختماني 1

استاد بولت گروه صنعتی غفاریصنعت

شرکت گروه صنعتی غفاریصنعت

پیچ

پیچ شش گوش،پیچ خشکه،پیچ آهنی،پیچ آلن ،پیچ ،پیچ استیل،پیچ اتاقی،پیچ آلن ستاره‌ای،پیچ،پیچ آلن مغزی،پیچ خودرو،پیچ خودکار،پیچ جوشی،پیچ استوانه ،پیچ دوسره،پیچ استاد بولت،پیچ متری،پیچ تک خار،پیچ چشمی،پیچ انکربولت،پیچ رولبولت،پیچ تی،
 صنایع نفت، گاز پتروشیمی
 صنایع انرژی و نیروگاهی
 صنعت خودرو سازی
 صنایع فلزی و ساختمان سازی
 صنعت کشتی سازی
 تاسیسات دریایی و فرا ساحل
 صنایع معادن و راه سازی
 کارخانجات سیمان و فولاد سازیاستاد بولت

استاد بولت : استاد بولت در واقع یک مفتول رزوه شده یا همان پیچ متری می باشد که در سایزهای مختلف بنا به تقاضای کارفرمایان محترم بریده می شود . استاد بولت از لحاظ نوع رزوه به دو نوع میلیمتر و اینچی تقسیم می شوند که نوع اینچی ان از کاربرد فراوانی برخوردار است .استاد بولت نوع سختی این پیچ ها شامل گریدهای زیر می باشد .

B7 /B7M /B8 / B8M / L7 / L7M / B5 / B6 / 8.8 / 10.9 / …

مفتولهای مورد استفاده در استاد بولتها شامل مفتول M 040 و CK45 ، استیل ، استیل نسوز و … می باشد که با سخت کاری های متفاوت تولید میشوند .

استانداردهای استاد بولت شامل موراد زیر می باشد :

استاندارد DIN :

DIN 835 / DIN 938 / DIN 939 / DIN 940 / DIN 975 / DIN 976 / DIN 2510 / …

استاندارد NMG :

NMG150 / NMG 151 / NMG 154 / NMG 155 / …

استاندارد ASTM :

A 193 / A 320

استاد بولت یکی از پر کاربرد ترین پیچ و مهره ها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ، مخازن سرچاهی ، پل سازی و صنعت ساختمان ، آب و فاضلاب و شیر آلات ، سد سازی و … می باشد . در استاد بولت ها نوع پوشش انها که مقاومت انها را در مقابل رطوبت و حرارت بالا می برد از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است که شامل پوشش گالوانیزه گرم ، پوشش داکرومات ، پوشش روی نیکل ، پوشش تفلون و … می باشد . شرکت گروه صنعتی غفاریصنعت قادر به تولید انواع استاد بولت در سایزهای مختلف اینچی و میلیمتر می باشد .

شرکت گروه صنعتی غفاریصنعت تولید کننده پیچ و مهره و وارد کننده پیچ و مهره واشر

پر کاربرد ترین پیچها

پیچ گروه صنعتی غفاری

پیچ

پیچ شش گوش،پیچ خشکه،پیچ آهنی،پیچ آلن ،پیچ ،پیچ استیل،پیچ اتاقی،پیچ آلن ستاره‌ای،پیچ،پیچ آلن مغزی،پیچ خودرو،پیچ خودکار،پیچ جوشی،پیچ استوانه ،پیچ دوسره،پیچ استاد بولت،پیچ متری،پیچ تک خار،پیچ چشمی،پیچ انکربولت،پیچ رولبولت،پیچ تی،

  گروه صنعتی غفاریصنعت  فروش انواع پیچ ومهره استیل خشگه اهنی واشر

۵۵۳۷۷۰۹۲
۰۹۱۲۱۸۹۶۹۶۱
پیچ ومهره ؛۵۵۳۷۷۰۹۳پیچ ومهره استیل.پیچ استنلس استیل .پیچ استیل اچاری -پیچ الن استیل.پیچ ومهره آهنی-پیچ خشگه،پیچ اهنی-پیچ گالوانیزه اهنی،پیچ خشگه سفید،پیچ سفید-پیچ واشردار.پیچ ومهره استیل.پیچ شیروانی،پیچ اچ وی hv-پیچ استیل_پیچ نیم دنده-پیچ تمام دنده،پیچ الن.پیچ سرتخت،پیچ خاص_پیچ ساختگی؛خرید فروش پیچ ومهره-پیچ ارزون،پیچ پیچ پیچ و مهره مهره مهره.
ییچ و مهره از آن جمله فرآورده های عام صنعتی است که در ساخت تقریبا تمام ماشینها ،ابزار ، وسایل و قطعات مکانیکی ،لوازم خانگی و کارهای ساختمانی و غیره کاربرد دارد .اهمیت پیچ و مهره به گونه ای است که ساخت هیچ وسیله صنعتی بدون آن میسر نیست .بدین ترتیب صنعت پیچ و مهره علیرغم مختصاتش جزو صنایع اساسی و ضروری کشور محسوب می شود
کاربرد پیچ و مهره۵۵۳۷۸۰۳۹

از کاربردهای مهم پیچ و مهره می توان به موارد زیر اشاره کرد . کاربرد پیچ ومهره در صنعت ساختمان شامل اسکلت فلزی پیچ و مهره ای و سازه های فلزی پیچ و مهره ، سازه های فضایی و سازه های سبک می باشد . پیچ و مهره های پر کاربرد در اسکلت فلزی شامل پیچ و مهره های فولادی گرید ۸٫۸ و ۱۰٫۹ با استاندارد DIN 931 – DIN 933 – DIN 934 وپیچ و مهره های HV در استاندارد DIN 6914 – DIN 6915 و واشرهای فولادی در استاندارد DIN 6916 است . امروزه این نوع پیچ و مهره ها در صنعت از کاربرد بالایی برخوردار می باشد . از دیگر کاربردهای پیچ و مهره در صنعت ساختمان می توان به بولتهای صفحه ستون که به آن انکر بولت می گویند که به صورت L شکل می باشد را می توان نام برد . پیچ و مهره در کابینت و درب و پنجره ها و … در صنعت ساختمان پر کاربرد می باشد یکی از پر کاربردترین پیچ و مهره ها ، پیچ و مهره سازه های فضایی می باشد که گروه صنعتی غفاریصنعت پیچ توانایی تولید این محصولات را در حجم انبوه دارا می باشد . پیچ و مهره در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از کاربرد فراوانی برخوردار می باشد که با نام پیچ و مهره های شرکت نفتی شناخته شده اند . پیچ و مهره های پر کاربرد در صنعت نفت و گاز و پترو شیمی شامل استاد بولت با استاندارد A193 گریدهای B8 – B8M – B7 – B7M- L7 – L7Mو ۵۵۳۷۷۰۹۲و … می باشد که به همراه مهره با استاندارد A194 در گرید ۲H و ۲HMو مهره گرید است که در تجهیزات خطوط لوله و شیرآلات و لوله و اتصالات سر چاهی مورد استفاده میشود . مهره و واشر های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از ارتفاع بلندتر نسبت به مهره های معمولی برخوردار می باشند . این پیچ و مهره ها با نوع پوشش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . که شامل پوشش گالوانیزه گرم و پوشش روی نیکل و پوشش تفلون و … کاربرد دارد . هر یک از این پوشش ها مقاومت پیچ و مهره را در مقابل سرما و گرما و رطوبت و حرارت بالا میبرد و از اهمیت بالایی برخوردار می باشند . شرکت آماد پیچ با استفاده از پرسنل با تجربه ، توانایی تولید پیچ و مهره های شرکت نفتی را بر اساس تقاضای کارفرمایان محترم را دارد . پیچ و مهره در صنعت آب و فاضلاب نسبت به صنعت نفت و گاز پتروشیمی دارای تفاوت هایی می باشند . البته ظاهراً پیچ و مهره های مصرفی در صنعت آب و فاضلاب با صنعت نفت و گاز و پترو شیمی شباهت هایی دارند با این تفاوت که در این صنف پیچ و مهره از گرید و سختی پایین تری استفاده می شود و چیزی که مورد اهمیت می باشد نوع پوشش آن است . چون پیچ و مهره ها در معرض رطوبت می باشد ۵۵۳۷۷۰۹۲٫
پیچ استیل

انواع پیچ های استیل :

 

انواع پیچ و مهره را توسط کادری مجرب انجام میدهد.

واردات انواع پیچ های استنلس استیل (۳۱۶) A4-80 و (۳۰۴) A2-70

پیچ خودکار استیل سرگرد و سرتختDin 7981 &Din 7982 , پیچ آلن استیل Din 912 پیچ آلن سرتخت Din 7991 , پیچ مغزی استیل Din 916 , پیچ مغزی نوکدار استیل Din ۹۱۴ , پیچ چوب Din 97 , پیچ آچاری تمام دنده و نیم دنده Din 933 & Din 931 , پیچ استوانه سرگرد Din 7985 , پیچ سرتخت Din 965 وانواع مهره , اعم از مهره واشردار Din 6923 , مهره سربسته Din 1587 , مهره خروسکی Din 315 , مهره شش گوش Din 934 , مهره کاسه نمدی Din 985

لازم بذکر است این شرکت در صورت نیاز شما قابلیت واردات انواع پیچ و مهره و پیچهای شیروانی نوک مته ای(بکسی ) سرگرد نوک مته ای و سرتخت نوک مته ای , انواع پیچ های خودکار سرتخت – سرگرد مهره شش گوش و انواع میخ پرچ آهنی را دارد

ما مفتخریم اعلام نماییم واردات انواع پیچ و مهره استیل و آهنی را طبق درخواست و نقشه شما انجام می دهیم.

در صورت نیاز مبرم ما می توانیم کالای شما را سریعا سفارش داده و در کوتاه ترین مدت زمان تحویل شما دهیم.

۱-پیچ آچاری استیل در گریدهای ۳۰۴- ۳۱۶ – تمام دنده و نیم دنده

۲-آلن با سر استیل Din: 912 / 304 آلن سر خزینه استیل Din: 7991 / 304

آلن مغزی استیل Din:916 آلن گل قارچی استیل ISO: 7380

۳- پیچ متری استیل: متری میلیمتر ۳۰۴-۳۱۶/ Din:975

متری اینچی ۳۰۴- ۳۱۶ / ASTM 193

۴-پیچ استوانه و سر تخت استیل: استوانه و سر تخت چهارسو استیل ۳۰۴/ Din:7985-965

استوانه و سر تخت دو سو ۳۰۴ /Din:84 – ۹۶۳

۵-پیچ خودکار استیل: پیچ خودکار سر استوانه ۳۰۴/ Din: 7981

پیچ خودکار سر تخت ۳۱۶ / Din7982

۶-پیچ شیروانی و تلگرافی استیل : شیروانی استیل ۳۰۴

تلگرافی استیل ۳۰۴ / Din 571
استفاده ازپیچ ومهره استنلس استیل درمحیطهای صنعتی وشرایط آب وهوایی گرم ومرطوب بسیارمتداول است.وجودموادشیمیایی خورنده واسیدی درمحیط های صنعتی وبه خصوص صنایع نفت,گازوپتروشیمی که بسیاری ازآنها به دلیل وجود هیدروکلریدها ونمکهای معدنی دراین محیط ها است استفاده ازپیچ های استنلس استیل به عنوان فستنر رااجتناب پذیر میکند.

علاوه برصنایع نفت,گازوپتروشیمی که به صورت مستقیم بامواداسیدی وخورنده سروکاردارند استفاده ازپیچ ومهره استیل درمناطق گرم ومرطوب که پبچ های آهنی وحتی گالوانیزه طول عمرکوتاهی دارند ودچارزنگ زدگی می شوند بسیارمرسوم است؛ درمحیط های کاری آمونیاک نیزاستفاده ازاین نوع پیچ ومهره هاتوصیه می شود.

مقاومت دربرابرخوردگی پیچ ومهره های استنلس استیل بخاطروجوددرصدنسبتآ بالایی ازکروم درآلیاژاین فلزاست. آلیاژ استنلس استیل به کاررفته دراین نوع ازپیچ ومهره ها معمولآ ازاستاندارد های ۳۰۴-۳۱۲ و ۳۱۶ می باشد که هریک دارای درصدمشخصی ازکروم ونیکل می باشد.هرچه این استاندارد بالاتررود مقاومت پیچ ومهره ها دربرابرعوامل خورنده نیزبالاترمی رود.

ترکیب آلیاژی مواد درپیچ ومهره های استنلس استیل

درصدوزنی مواداستفاده شده به عنوان مثال درپیچ ومهره های استیل تیپ ۳۰۴ به شرح ذیل می باشد:

آهن ۶۵%

کروم ۱۷%

نیکل ۸%

منگنز۲%

البته پیچ ومهره استنلس استیل ۳۰۴ نیزخودبه دودسته ۳۰۴ کم کربن و کربن بالا تقسیم می شود که درحالت باکربن بالا حدودآ ۰٫۰۸ درصد کربن ودرحالت کم کربن ۰٫۰۳ درصدکربن وجوددارد.

ویژگی های پیچ ومهره استنلس استیل:

۱-مقاومت بسیاربالایی دربرابر زنگ زدگی وخوردگی درمحیط های اسیدی دارند.

۲-ویژگی ها وخواص خودرا دردمای بسیار بالا وپایین حفظ می کنند.

۳-جلا پذیر وبراق هستند.

۴-به دلیل وجود عنصر مولیبیدن که حدودآ ۲-۳ % ساختارآنهاراتشکیل می دهد مقاومت بسیاربالایی نسبت به سایرپیچ ومهره های آهنی وگالوانیزه دارند وازآنها دراعماق دریاهاودرصنایع نفت وگازوپتروشیمی ومخازن بسیارحساس استفاده می شود.
انواع پیچ ومهره

شش گوش شامل پیچ فولادی گرید ۸٫۸ -فولادی گرید ۱۰٫۹-خشکه ۸٫۸-خشکه ۱۰٫۹-پیچ فولادی HV-فولادی استاندارد A490-فولادی din 6914-فولادی din 931-فولادی din 933-استیل-شش گوش ۸٫۸-شش گوش ۱۰٫۹-پیچ شش گوش HV 10-شش گوش استیل-آچاری فولادی-آچاری خشکه-آهنی-شش گوش آهنی-پیچ آجاری آهنی-گرید ۵٫۶-استیل استاندارد A 304-فولادی استاندارد A 325-استاندارد A470 استاد بولت شامل استاد بولت گرید B7-استاد بولت گرید B7M-استاد بولت گرید ۸٫۸-استاد بولت گرید ۱۰٫۹-استاد بولت گرید B6-استاد بولت گرید B5-استاد بولت گرید B8-استاد بولت گرید L7M-استاد بولت استاندارد A193-استاد بولت din2510 آلن شامل پیچ آلن din 912-آلن din 913-آلن din 916-آلن گرید ۸٫۸-آلن گرید ۱۰٫۹-آلن گرید ۱۲٫۹-آلن سر ستاره ای-آلن چهارگوش-پیچ آلن شش گوش-آلن استاندارد ASTM A837 پیچ سرمته ای شامل سرمته ای سرتخت-سرمته ای سر گرد-سرمته ای آچاری-سر مته ای واشر دار-شیروانی-پیچ سرمته ای استاندارد Din 7504-سرمته ای استاندارد din 231 انکربولت که نام دیگر آن یولت صفحه ستون است یو بولت (پیچ U) که شامل پیچ یو استاندارد din 3570-یو بولت آهنی-یو بولت استیل-Uبولت A304-یو بولت A316-یو بولت گالوانیزه سرد-یو بولت سفید-یو بولت آبکاری شده رول بولت شامل رول بولت استاندارد NMG115-رول بولت NMG116- رول بولت NMG 121 پیچ متری شامل متری آهنی-متری فولادی-متری خشکه-متری گرید ۸٫۸-متری گرید ۱۰٫۹-متری آبکاری شده-پیچ متری گالوانیزه-متری سفید-متری گالوانیزه سرد استیل شامل پیچ آچاری استیل استاندارد A304-استیل استاندارد A316-شش گوش استیل-استیل نیم دنده-استیل تمام دنده-آچاری استیل-آلن سرخزینه استیل-آلن مغزی استیل-آلن گل قارچی استیل-متری استیل-استوانه استیل-پیچ سرتخت استیل-سرتخت چهارسو-سر تخت دو سو استیل-خودکار استیل-پیچ حودکار سراستوانه استیل-خودکار سر تخت استیل-شیروانی استیل-تلگرافی استیل-متری اینچی استیل-پیچ متری میلیمتر استیل

پیچ چیست؟ سطح شیبداری است حول یک محور یا استوانه، در واقع قطعات چوبی یا فلزی را به یکدیگر وصل می‌کنند. انواع پیچ: تنوع در نوع بسیار گسترده است که با توجه به قطر ،نوع رزوه ، شکل سر پیچ وکاربرد دارای زیر مجموعه های مختلفی هستند .اما بطور کلی انواع پرکاربرد آنها به شرح زیر می باشند: پیچ شش گوش( hex head bolts)، استاد بولت(threaded rods)، پیچ یو بولت،پیچ کرپی ، پیچ خودکار(self tapping screw)، پیچ سرمته ای(self tapping screw) پیچ آلن(Allen) پیچ تی(T Bolt) پیچ خشکه پیچ فولادی HV پیچ ۸٫۸ و… مهره چیست؟ مهره جسمی است حلقه‌ای شکل، گرد یا چندضلعی که داخل سوراخ آن رزوه شده است. مهره‌ها، یراقی کمکی برای پیچ‌ها هستند تا به واسطه آنها پیچ‌ها سفت تر در مسیر چرخش خود بسته شوند. پیچ و مهره اصطلاحاً با حالت مادگی و نری درون هم چفت می‌گردند. رزوه و شیار مهره‌ها با رزوه و شیار پیچ‌ها باید دارای تناسب خاص برای چرخش صحیح باشد. همچنین جنس پیچ و مهره باید با هم تطابق داشته باشد.

انواع مهره: مهره شش گوش- مهره چهار گوش –مهره کاسه نمدی- مهره سر بسته- مهره خروسکی – مهره آجدار و مهره آهنی …

واشر چیست؟ واشر واسطه بین مهره و بدنه بوده و حلقه‌ای است از جنس فلز و یا گاه لاستیک. واشرها معمولا جهت توزیع بار پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شوند.

رزوه چیست؟ شیارهای مارپیچ شکل درون مهره و روی پیچ رزوه می‌گویند. انواع رزوه یا دنده(کلمات متداول در بازار): دنده میلیمتری-دنده درشت-دنده ریز- دنده ریز آلمان-دنده ژاپنی-و…. کاربرد دنده پیچ در میزان لقی پیچ به نسبت جاییکه پیچ بسته میشود است.مثلا در مورد پیچ و مهره های شش گوش هر چه رزوه ها ریزتر باشند برای قطعاتی که لرزش بیشتری دارند مناسب تر هستند.در مورد پیچ های خودکار هر چه جنس قطعات نرم تر باشد دنده های درشت تر لقی کمتری خواهند داشت(مثل دیوار گچی). همچنین مقدار رزوه ها بر اساس استانداردهای مختلف متفاوت است(نیم رزوه ،تمام رزوه درمورد پیچ)

انواع واشر: واشر تخت HV- واشر تخت آهنی- فنری- خورشیدی- بشقابی و…

کاربردپیچ و مهره: مهمترین کاربرد پیچ و مهره در صنعت ساختمان شامل اسکلت فلزی پیچ و مهره ای سازه فضایی، سازه فولادی، سازه فلزی ، سوله ، سازه های سبک ، درب و پنجره دو جداره(UPVC) ، بولت های صفحه ستون ،درب و پنجره ام دی اف و … میباشد.در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ، صنعت ماشین سازی و ادوات کشاورزی ، خودرو سازی همچنین برق و مخابرات نیز کاربرد دارد. اسکلت فلزی: آنچه در طراحی پیچ و مهره اسکلت فلزی باید مد نظر قرار داد مبحث دهم مقررات ملی ساختمان سه نوع پیچ را برای به کار گرفتن در اسکلت فلزی تعریف کرده است ، پیچهای معمولی ،پیچهای پر مقاومت و پیچهای مقاومت متوسط که به ترتیب رده مقاومتی ۵٫۶ و۴٫۶ برای پیچهای معمولی یا آهنی پیچهای پر مقاومت ۱۰٫۹ و پیچهای فولادی با مقاومت متوسط با گرید ۸٫۸ در اسکلت فلزی می باشد. این اعداد معرف مقدار تنش جاری شدن و تنش گسیختگی پیچ می باشد. به عنوان مثال در گرید ۸٫۸ در اسکلت فلزی پیچ و مهره منظور از ۸ اول حداقل مقاومت نهایی پیچ برابر ۸۰۰۰ کیلو گرم و منظور از ۸ دوم تنش جاری شدن پیچ در اسکلت فلزی برابر ۸۰۰۰ می باشد که معادل ۶۴۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر میباشد.X0.08 استانداردdin بر ابعاد پیچ تمرکز دارد که din931 پیچ نیم رزوه و din933 پیچ تمام رزوه در پیچ و مهره های اسکلت فلزی می باشد که این پیچها می تواند با گرید ۵٫۶ و ۸٫۸ و ۱۰٫۹ تهیه شوند و برای اتصالات اتکایی در اسکلت فلزی مناسب می باشد. مهره ای که در اسکلت فلزی استفاده می شود ب din934 شناخته می شود اما din6914 تنها با گرید ۱۰٫۹ تولید می شود که استحکام کششی این پیچها ۱۰۰۰۰ kg/cm و تنش کششی آنها ۹۰۰۰ kg/cm است که از مقاومت بالایی در اسکلت فلزی برخوردار است و در اتصالات اصطکاکی به کار گرفته می شود. باید در نظر داشت که این پیچها رزوه کمتر و گل بزرگتری دارند یعنی آچاگیر آنها بزرگتر است. مهره مجاز برای این سازه های فولادی(اسکلت فلزی) din6915 و واشر آن din6916 می باشد و اما استاندارد ASTM برای پیچهای شش گوش اسکلت فلزی در سه نوع تعریف شده است که به ترتیب ASTM A307 و ASTM A325 و ASTM A490 می باشد.پیچ  ,پیچ شش گوش, استاد بولت, پیچ آلن, بولت صفحه ستون(انکر بولت, پیچ سرخزینه, یو بولت(پیچ U شکل)، پیچ تی T ،رول بولت ,پیچ اتاقی ,پیچ استوانه ,پیچ خودکار ,پیچ آلن مغزی ,پیچ استیل ,پیچ متری ,پیچ سرمته ای,پیچ شیروانی,پیچ چهارسو,پیچ شرکت نفتی,پیچ آهنی,پیچ فولادی,پیچ خشکه,پیچ استیل,پیچ چشمی,پیچ چوبی,پیچ پلاستیکی,پیچ آلومینیومی,پیچ ورشویی,پیچ پیچ شش گوش, استاد بولت, پیچ آلن, بولت صفحه ستون(انکر بولت), پیچ سرخزینه, یو بولت(پیچ U شکل), پیچ تی T ,رول بولت ,پیچ اتاقی ,پیچ استوانه ,پیچ خودکار ,پیچ آلن مغزی ,پیچ استیل ,پیچ متری ,پیچ سرمته ای,پیچ شیروانی,پیچ چهارسو,پیچ شرکت نفتی,پیچ آهنی,پیچ فولادی,پیچ خشکه,پیچ استیل,پیچ چشمی,پیچ چوبی,پیچ پلاستیکی,پیچ آلومینیومی,پیچ ورشویی,پیچ

تضمین کیفیت سیم بکسل

گواهینامه های تضمین کیفیت سیم بکسل

سیم بکسل های وارداتی این بازرگانی در گریدهای ۱۷۷۰,۱۹۶۰TS تولید شده و دارای گواهی های کیفیت و تولید می باشد.
سیستم تضمین کیفیت سیم بکسل ها

کلیه مفتول های تشکیل دهنده ی سیم بکسل های گروه صنعتی غفاریصنعت به صورت جداگانه مورد آزمایش کشش قرار گرفته اند و مقدار نیرویی که برای استفاده به کاربر پیشنهاد می‌گردد، کمتر از ۱/۴ قدرت اصلی یا نیروی گسیختگی می‌باشد به عنوان مثال برای سیم بکسل ۱۰ میلی متر FC (کنفی) نیروی گسیختگی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم می‌باشد ولی در جدول محاسبات ما آن را برای بار حداکثر ۱۲۰۰ کیلوگرم پیشنهاد نموده‌ایم.
تاریخچه سیم بکسل

استفاده از طناب برای کارها و فعالیت روزمره انسان از دیرین و قرن های پیشین، قدمت دارد، که احتمالا به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد، زمانی که انسانهای اولیه برای بستن ، اتصال، کشیدن و حمل کردن و بالابردن اجسام (مانند بالابر های امروزی) از چیزی مانند طناب استفاده می کردند.

شاید این احتمال وجود داشته باشد که استفاده انسانهای اولیه از چیزی مثل “طناب” به صورت طبیعی و ساخته شده از گیاهان مانند درخت انگور، الیافی از درخت خرما و مانند این ها بوده، پس از بررسی کارشناسان بر روی یک فسیل که از قرون پیشین پیدا شده نشان داد که:

“قدمت وجود طناب حدود ۱۵٫۰۰۰ سال قبل از میلاد بوده است”

“ مصریان باستان احتمالا” از اولین و متمدن ترین انسانهایی بودند که با روشهای گوناگون موفق به ساختن طناب از پاپیروس، پوسته های درخت خرما، کتان، نی، چرم و پوست و موی حیوانات شدند، در این صورت تولید طناب به حدود ۳٫۵۰۰ الی ۴٫۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. در اواسط (بین قرن ۱۳ تا ۱۸) از طناب یا اصطلاحا” “Ropewalks” به غیراز کارهای روزمره، در معادن و دریانوردی و ساختمان سازی (مانند بالابر) استفاده می شد.

لئوناردو دا وینچی طراح و معمار نامدار ایتالیایی طرح اولیه دستگاه بافت طناب را تهیه کرد که همانند بسیاری از طرحها و اختراعات او هرگز ساخته نشد.
چه زمانی طناب های نخی و کنفی تبدیل به سیم بکسل شدند؟

اولین سیم بکسل تابیده شده توسط “ویلهلم آگوست ژولیوس آلبرت” “Wihelm August Julius Albert” آلمانی اختراع شد. “آلبرت مخترع سیم بکسل می باشد.”

با توجه به اینکه در گذشته در معادن از زنجیر نقاله و طنابهای الیاف گیاهی با قرقره و بالابر استفاده می کردند، رطوبت معدن و اصطکاک طناب با دیوارهای سنگی و کشش آنها به دلیل از هم گسیختگی آنها باعث شده بود عمر بسیار کوتاهی داشته باشند، آلبرت در این فکر بود که برای این مشکل چاره ای پیدا کند، و لذا در سالهای ۱۸۳۲ الی ۱۸۳۳ با استفاده از تکنیک کهن ریسندگی، به صورت دستی رشته های مفتول فلزی را به صورت سه تایی به هم تابید تا مانند یک رشته شود، سپس سه و یا چهار عدد از این رشته ها را با استفاده از یک رشته سیم به صورت یک هسته در مرکز به دور آن تابید

نخستین بار سیم بکسل دست ساز ویلهلم آگوست ژولیوس آلبرت( برای بالابر) به طول ۳۸۴ متر در جولای سال ۱۸۳۴ برای استفاده در معدن نقره کارولین (Clausthal Caroline) واقع در کوههای (Harz) استفاده شد.

سیم بکسل بالابری که از آن استفاده می شد، دارای قطری به ضخامت حدود ۱۷ میلیمتر بود که از سه رشته سیم فولادی به یکدیگر بافته شده که دارای قطری حدود ۳٫۵ میلیمتر بود و این سه رشته با تابیدن بر دور هسته مرکزی سیم بکسل اصلی را تشکیل داده بود. در همان سالها سیم بکسلی که آلبرت مخترع آن بود بقدری مشهور شد که تا چند مدت بعد از اختراع آن، به آن “سیم بکسل آلبرت” “Albert Ropes” می گفتند.
رابرت استرلینگ نووال مخترع دستگاه سیم بکسل تاب

در همان سالها یک آلمانی دیگر به نام “آندرو اسمیت” “Andrew Smith” با استفاده با اعمال روش های گوناگون بر روی سیم بکسل “آلبرت” و با تکنیک Ropewalk سعی کرد ناهنجار بودن(سفت و صیقل نداده شده) و سفتی آنرا تا حدودی کاهش داده و شرایط استفاده از آنرا مناسبتر کنند.

آندرو با الگوبرداری از شیوه سیم پیچی “آلبرت” در ساخت سیم بکسل، سعی کرد با استفاده از یک سری قرقره و چرخ دنده که به صورت انبوه در هم مخلوط شده بود و با چرخاندن کلی آنها رشته سیم ها از قرقره ها باز و در نقطه کانونی با برخورد به هم ترکیب شده و چرخیدن مداوم در هم بافته شده و به نقطه مقابل رسیده و در آنجا بوسیله سیستمی کوچکتر رشته سیم ها یکدست شده از دستگاه خارج می شدند. نهایتا”در سال ۱۸۴۰ با تکمیل و طراحی “دستگاه تولید سیم بکسل”، موفق شد بافتن سیم بکسل را به صورت خودکار انجام دهد.
انواع بافت سیم بکسل

سیم بکسل به طور معمول دارای ۴ نوع بافت می باشد، که انواع بافت ها به شرح زیر است:

بافت سیل (Seale): در این نوع بافت، در هر رشته سیم تعداد مفتولهای هر رج که دور مفتول هسته قرار می‌گیرد برابر هم می باشند. ضخامت مفتولهای رج خارجی بیش از ضخامت مفتولهای رج داخلی است ولی در هر ردیف ضخامت کلیه مفتولها برابر می باشند. به دلیل ضخامت مفتولهای خارجی، این نوع سیم بکسلها ها دارای مقاومت سایشی بالایی می باشند.

بافت وارینگتون (Warrington): در بافت وارینگتون هر تار سیم یا طناب در رج خارجی دارای مفتولهای ضخیم و نازک بصورت یکی در میان است. به دلیل ترکیب مفتولهای ضخیم و نازک در رج بیرونی، سیم بکسل های با بافت وارینگتون دارای انعطاف بیشتری نسبت به ریسمانهای سیل هستند.

بافت فیلر (Filler): در بافت فیلر ضخامت مفتولها در تمامی رج ها مساوی می باشد. در فضای خالی بین مفتولها رج بیرونی و رج درونی مفتولهای نازکی قرار می‌گیرند که فیلر نامیده می‌شوند. سیم بکسل های با بافت فیلر دارای سطح فلزی بیشتری بوده و از قابلیت انعطاف و مقاومت سایشی بالاتری برخوردار می‌باشند.

بافت استاندارد (Standard): در این نوع بافت، ضخامت کلیه مفتولهای تشکیل دهنده هر رشته سیم یکسان می باشد. سیم بکسل های با بافت استاندارد به دلیل داشتن قابلیت انعطاف بالا دارای کاربردهای بسیار متنوعی در رشته‌های گوناگون صنعتی می باشند.
طریقه بافتن سیم بکسل

سیم بکسل‌ها در کارخانه های سیم بکسل بافی با طول‌های مختلف طبق سفارش کارخانه ی مصرف کننده بریده شده و نوک آنها را بصورت مشبک از هم باز نموده و سپس دم گیره بسته می‌شود. سرهای مشبک شده پس از اینکه بصورت حلقه ای در آمدند، سر سیم تار به تار، توسط سمبه و چکش و گازانبر در سیم اصلی می‌بافند. هر تار از سیم بکسل باید حتماً سه مرتبه بافته شود. طول بافت سیم بکسل باربلند کن نباید از ۲۵-۲۰ برابر قطر سیم بکسل کمتر باشد. طول بافت سیم بکسل با قطر ۱۵ ملیلمتر باید ۳۷۵-۳۰۰ میلیمتر باشد و هر ۵ میلیمتر اضافه بافت لازم است از ۲۸ به بالا ۵ مرتبه هر رشته باید بافته شود. سیم بکسل از نقطه گلوی حلقه آن تا آخرین نقطه بافت کمتر از ۵۰ سانتیمتر نباید باشد. از ضخامت یا قطر ۲۷ میلیمتر به بالا ۷۵ سانتیمتر طول بافت لازم می باشد.
سیم بکسل از نظر بافت

سیم بکسل‌ها از نظر بافت بر اساس جهت بافت کلاف‌های آن نام گذاری می‌شوند. اگر جهت کلاف‌ها از چپ به راست تابیده شده باشد، با علامت z روی سیم بکسل علامت گذاری شده است و آنرا راست بافت می گویند. اگر جهت کلاف‌ها از راست به چپ تابیده شده باشد، با علامت s روی سیم بکسل نشان داده می‌شود و آنرا چپ بافت می گویند.

برای تهیه سیم بکسل بالابرنده یا بلند کننده بار از سیم بکسل صلیبی راست بافت و چپ بافت استفاده می‌شود. سیم بکسل‌های صلیبی یا دو طرفه نیروی کششی را بهتر تحمل می‌کنند، در صورتی که سیم بکسل‌های یکطرفه میل به بازشدن و شل گردیدن بافت‌ها و رشته‌ها دارند و قابلیت انعطاف و مقاومت پوششی بیشتری را دارا می باشند، اما کمتر در جرثقیل ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.باید توجه داشت که از سیم بکسل‌های یکطرفه جهت بلند کردن بار نباید استفاده کرد.
شرکت های معتبر سیم بکسل در دنیا

در ادامه لیستی از برخی از وب سایت های شرکت های ساخت سیم بکسل را مشاهده خواهیم کرد.

Wire ropes industries

Steel Wire Rope

Southwest Wire Rope

West Coast

Loos and Company Wire Rope

در بازرگانی گروه صنعتی غفاریصنعت انواع مختلف سیم بکسل در سایز های مختلف وجود داشته که میتوان توضیحات هر کدام را در ادامه مشاهده فرمایید. ضمنا جهت خرید و دریافت مشاوره رایگان در مورد مدل های مختلف به بخش تماس با ما مراجعه کرده و با کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید.

همچنین اطلاعات مربوط به انواع آسیب های وارده به این محصول نیز در بخش مربوط به منوی سیم بکسل قابل مشاهده است.

اجزای سیم بکسل

اجزای سیم بکسل

اجزای مختلف سیم بکسل را در ادامه می‌توان مشاهده نمود که شامل Core، Wire، Center Wire، Wire rope، Strand می‌باشد که به تفکیک در شکل زیر مشاهده خواهند شد. چیدمان های مختلفی برای انواع سیم بکسل وجود دارد اما موارد مطرح شده در شکل زیر برای تمام سیم بکسل ها یکسان بوده و با کمی دقت می‌توان آن ها را مشاهده نمود.
اجزای سیم بکسل سیم بکسل سیم بکسل ۱

اجزای سیم بکسل
نحوه صحیح اندازه گیری سیم بکسل

برای اندازه گیری قطر سیم بکسل روش های مختلفی وجود دارد که بهترین روش استفاده از کولیس می‌باشد، اما نکته قابل توجه برای اندازه گیری نحوه گرفتن کولیس دور سیم بکسل با توجه به اجزای سیم بکسل می‌باشد. در تصویر زیر نحوه صحیح گرفتن کولیس برای اندازه گیری قطر سیم بکسل مشاهده خواهد شد.
نحوه اندازه گیری سیم بکسل سیم بکسل سیم بکسل

نحوه اندازه گیری سیم بکسل
انواع سیم بکسل های بازرگانی گروه صنعتی غفاری

تحقیقات گسترده بر روی هر آنچه مربوط به کاربرد سیم بکسل، آسیب های آن و انواع سیم بکسل های موجود در بازارهای بین المللی توسط کارشناسان مجرب و دل سوز ما در بازرگانی گروه صنعتی غفاری انجام شده است. این تحقیقات ما را قادر بدان کرده است که نه تنها به افزایش تنوع محصولات در این صنف، بلکه به مطالعه دقیق محصولات و خصوصیاتی که در این باره در ذیل وجود دارد پرداخته ایم.

بازرگانی گروه صنعتی غفاری نمایندگی سیم بکسل های گوستاولف مخصوص آسانسور، بریدون و کیس وایر را در ایران دارد و به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات این شرکت ها را وارد می کند.

این اختیار در دسترس شما مشتریان عزیز می‌باشد که نه تنها از طریق این اطلاعات، سیم بکسل مورد نیاز مصرف خویش را در دست داشته باشید، بلکه با اختیار داشتن دانشی که از طریق این کادر مجرب در اختیارتان قرار داده شده می توانید بیشترین بازده را از سیم بکسل خود در طی فرایند مصرف و نحوه نگهداری آن داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به برگه تماس با ما مراجعه کرده و با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

سیم بکسل‌های ۱۹*۶ با هسته های فولادی وکنفی
سیم بکسل های ۷*۱۹ نتاب
سیم بکسل های ۳۷*۶ با هسته های فولادی و کنفی
سیم بکسل های ۷*۳۵ نتاب (پوست ماری)
سیم بکسل های ۱۹*۸هشت رشته مغز کنفی و فولادی
سیم بکسل۱۲*۶ بسیار نرم و قابل انعطاف برای تناژ بسیار پایین

سیم بکسل

سیم بکسل

 

سیم بکسل (طناب فولادی) از به هم پیوستن سیم، لایه سیم و مغزی تولید می شود.این محصول باید حتما در جای خشک و سرپوشیده نگهداری شوند.برای باز کردن سیم بکسل از روی قرقره یا کلاف باید دقت زیادی داشت زیرا از حساسیت بالایی برخوردار می باشند تا از گره خوردن و آسیب دیدن آن جلوگیری شود. لازم به ذکر است که انواع مغزی سیم بکسل ها بسته به کارایی آنها متفاوت می باشد و از دو نوع مغزی الیافی و فولادی استفاده میگردد و با با توجه به کاربرد مورد نظر با نیروهای کششی مختلفی تولید می شود.به طور کلی سیم بکسل از سه نوع ماده اولیه تولید می گردد:

۱- مفتول فولادی بدون روکش یا غیر گالوانیزه

۲- مفتول فولادی گالوانیزه

۳- مفتول فولادی استینلس استیل

طنابهای فولادی از نظر نوع تاب به دو نوع معمولی و لنگ ساخته می شوند.

طنابهای با تاب معمولی: این نوع طناب دوام بیشتری به از هم بازشدن یا گره خوردن داشته و در برابر فشار زیاد، له شدن و تغییر شکل ظاهری مقاومت بیشتری دارد. اما متاسفانه مقاومت و دوام آن در برابر ساییده شدن و قابل انعطاف بودن طناب کمتر از طنابهای با تاب لنگ می‌باشد.

طنابهای با تاب لنگ: این نوع طناب جهت تاب مفتول در یک رشته با جهت تاب رشته‌ها در طناب یکی می‌باشد. مقاومت طنابهای با تاب لنگ در برابر ساییده شدن بیشتر از طنابهای با تاب معمولی است اما هنگام کار با آنها باید مواظب گره خوردن و باز شدن این نوع طناب باشیم. زیرا این طناب به سرعت از هم باز می شود.

بطور کلی به کار گیری طنابهای با تاب معمولی آسانتر و کاربرد بیشتری دارد اما در مواردی مثل آسانسورهای باری و مسافری که مقاومت و دوام بیشتری در برابر سایش مورد نظر است تاب لنگ کاربرد بیشتری می تواند داشته باشد.

سیم بکسل ها معمولا از ۴ نوع بافت به وجود می آیند:۱-بافت سیل، ۲- بافت وارینگتون، ۳-بافت فیلر و ۴- بافت استاندارد.