ساختارهای مختلف سیم بکسل

ساختارهای مختلف سیم بکسلReviewed by گروه صنعتی غفاری on Nov 22Rating: 4.0ساختارهای مختلف سیم بکسلسیم بکسل آسانسوری , سیم بکسل نتاب , سیم بکسل حفاری , سیم بکسل استیل , سیم بکسل مهاری

ساختارهای مختلف سیم بکسل

سیم بکسل ها با چهار ساختار استاندارد، سیل، وارینگتون و فیلر تولید می شوند که هر یک از این ساختار ها مشخصه های متفاوتی از استحکام، انعطاف و طول عمر را به آنها داده و مناسب برای مصرف در صنایع متفاوتی هستند. لازم به ذکر است که برای کاربرد با تنسایل ها وی بسیار بالا، در کشش و سایش بسیار بالا انواع دیگری از سیم بکسل نیز توسط چند تولید کننده بسیار مجرب در دنیا مانند شرکت کاسار تولید می شود که با استاندارد های تولید متنوعی مثل کومپکت، توربوپلاست، سوپر پلاست و استاندارد های دیگر تولید می شوند. در برخی از این استاندارد ها در بین لایه های درونی از مواد پلاستیکی بسیار مستحکمی برای کاهش سایش و افزایش طول عمر سیم بکسل استفاده شده است.

 

سیم بکسل آسانسوری

صنعت آسانسور یکی از صنایعی است که از سیم بکسل در زمینه لیفتینگ کابین استفاده بسیار گسترده ای دارد. بسته به وزن کابین و سرعت موتور قطرها و تنسایل های مختلفی از سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به تاکید دوباره است که شتاب حرکت کابین نقش بسیار محمی در بار وارده به سیم بکسل داشته و تنها این وزن کابین نیست که در مهندسی بار ملاک قرار می گیرد. پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل در صنایع آسانسور ساختار ۸ استرندی ۸X19 با بافت سیل است که معمولا با مغزی الیاف مورد استفاده قرار می گیرد. این ساختار با مغزی الیاف انعطاف بسیار مناسبی را برای سیم بکسل بوجود می آورد تا بر روی درام گردش نماید. از جمله کارخانجات بسیار معتبر تولید کننده سیم بکسل های آسانسوری در دنیا شرکت گوستاولف آلمان می باشد. جنرال بکسل وارد کننده سیم بکسل های آسانسوری برند گوستاولف می باشد
سیم بکسل نتاب

در لیفتینگ توسط تاور کرین ها و جرثقیل معمولا از سیم بکسل نتاب با ساختار های ۱۹X7 و ۳۵X7 استفاده می شود. نحوه گردش استرند های لایه بیرونی و مغزی این ساختار ها برعکس می باشد بگونه ای که در گردش به هر سمت یکی از لایه ها در حال باز شدن و لایه دیگر در حال فشرده شدن است. این پدیده از باز شدن این ساختار جلوگیری می کند. به سبب شکل ظاهری سیم بکسل های نتاب را پوست ماری نیز می گویند. الزام به عدم باز شدن در استفاده جرثقیل و تاور کرین ها به منظور امنیت بالاست چرا که در زمان بالا بردن اجسام هر گونه گردشی موجب ایجاد گشتاور بسیار بالا و از بین رفتن تعادل حمل می شود. از بین دو ساختار متداول سیم بکسل نتاب ساختار با استرند بالاتر و مفتول های ریز تر انعطاف بالاتری نیز دارد
سیم بکسل گالوانیزه

در بندر گاه ها و مناطق ساحلی و در صنعت کشتیرانی استفاده از انواع سیم بکسل بسیار مرسوم است. در این مناطق به دلیل بالا بودن درصد رطوبت هوا فولاد در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد. این وضعیت در حالی است که در صورتی که سیم بکسل با آب دریا که مملو از نمک ها و مواد معدنی است در تماس قرار بگیرد سرعت خوردگی و زنگ زدن چندین برابر بالاتر می رود. به منظور جلوگیری از خوردگی و افزایش طول عمر سیم بکسل ها مفتول آنها را با آبکاری توسط زینک گالوانیزه گرم می کنند. آبکاری زینک در دمای حدود ۶۴۰ درجه به عمق فولاد نیز نفوذ کرده و آن را در برابر خوردگی تا اندازه زیادی مقاوم می کند. بسیاری از سیم بکسل ها امروزه همراه با آبکاری گالوانیزه گرم تولید و عرضه می شوند..
سیم بکسل استیل

سیم بکسل های گالوانیزه مقاومت در برابر زنگ زدگی نسبتا مناسبی دارند اما باز هم چون این مقاومت با آبکاری حاصل شده و نه بصورت ذاتی در تماس با املاح و نمک ها و کلرید ها دچار خوردگی می شوند. سیم بکسل استنلس استیل در گرید های ۳۰۴ معروف به بگیر (توسط آهنربا) و گرید ۳۱۶ معروف به نگیر با دارا بودن ۱۸% کروم و ۸% نیکل در ساختار خود مقاومت ذاتی مناسبی را در برابر رطوبت و زنگ زدگی دارند. تفاوت این دو گرید در وجود ۲% مولیبدنیوم در ساختار گرید ۳۱۶ است که مقاومت در برابر کلرید ها را به میزان قابل توجهی در ساختار سیم بکسل استنلس استیل ۳۱۶ بالا می برد. لازم به ذکر است که قیمت سیم بکسل استنلس استیل بسیار بالاتر از سیم بکسل فولادی گالوانیزه است و بدین ترتیب انتخاب بین این دو اندکی با چالش همراه است. چرا که یکی قیمت مناسب تر دارد و دیگری مقاومت طولانی تری دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *