سایز آچارخور پیچ و مهره بر اساس قطر

مشخصات پيچها

مشخصات پيچها ، معمولاً با ابعاد و گام پيچ تعيين مي شوند.

الف) پيچها به كمك ابعادشان كه عبارت از قطر بزرگتر ، قطر كوچكتر kimyas.ir/، گام پيچ و طول قسمت دنده كاري است مشخص مي شوند.

ـ قطر بزرگتر عبارت از قطر اصلي و قطر خارجي پيچ است كه مي توان آن را توسط كوليس اندازه گرفت . اين قطر با حرف d نشان داده مي شود.

ـ قطر كوچكتر عبارت از قطر داخلي يا هسته مركزي پيچ مي باشد كه تحت تراش قرار نگرفته است . اين قطر با حرف d1 نشان داده مي شود.

ـ گام پيچ عبارت از مقدار طولي است كه پيچ در يك دور گردش بالا يا پايين مي رود. اين طول مساوي فاصله دو دنده مجاور هم در پيچ يك راهه است و با حرف p نشان داده مي شود.kimyas.ir/

ـ طول پيچ ، طول قسمت استوانه اي است ‌كه در زير سر پيچ قرار دارد . طول پيچ با قطر آن تناسب دارد.

kimyas.ir/ :

پيچها را از نظر شكل و پروفيل دنده به انواع مختلفي تقسيم مي كنند كه عبارت اند از :

1ـ دنده مثلثي كه بيشتر از انواع ديگر متداول است و داراي مقاومت خوب براي اتصالهاي مكانيكي مي باشد.

2ـ دنده مربع كه براي اتصالات دايم و تحت فشار بكار مي رود.

3ـ دنده ذوزنقه اي كه براي انتقال حركت و نيرو مورد استفاده واقع مي شود.

4ـ دنده اره اي كه شكل دنده هاي آن ذوزنقه قائم الزاويه است و براي انتقال حركت و نيرو در يك جهت بكار مي رود.

5ـ دنده گرد كه براي قطعاتي كه در معرض ضربه قرار مي گيرند مورد استفاده قرار مي گيرد.

معرفي قسمتهاي مختلف پيچ

معرفي قسمتهاي مختلف پيچ : پيچ شامل دو قسمت اصلي سر و بدنه مي باشد. سرپيچ به اشكال مختلف از قبيل شش گوش ، گرد ، عدسي ، خزينه اي ، استوانه اي و شش گوش و چهارگوش داخلي (آلن) توليد مي شود كه آچارها مي توانند با آن درگير شوند. قسمت بدنه پيچ استوانه أي شكل است و روي سطح جانبي آن دنده كاري شده است. دنده كاري نيز عبارت از ايجاد شيارهايي به صورت مارپيچي است . شيارها به صورت مثلث ، مربع ، ذوذنقه و نيم دايره بر روي سطح جانبي بدنه ايجاد مي شوند.

يك دنده پيچ عبارت است از مسير مارپيچي كه بر روي استوانه پيچ قرار دارد كه اگر استوانه را گسترش دهيم متوجه مي شويم كه يك دنده يا مارپيچ عبارت از وتر مثلث قائم الزاويه اي است با قاعده برابر محيط دايره و ارتفاعي معادل گام است . اين ارتفاع عبارت از فاصله اي است كه در يك دور كامل بر روي سطح جانبي استوانه بوجود مي آيد و گام پيچ ناميده مي شود.

در مثلث قائم الزاويه ي بالا زاويه قاعده و وتر مثلث زاويه مارپيچ ناميده مي شود و تانژانت اين زاويه را شيب مارپيچ مي گويند.

چنانچه جهت صعود مارپيچ روي قسمت مرئي استوانه با محور قائم از چپ به راست باشد پيچ راست گرد است و اگر از راست به چپ باشد پيچ چپ گرد است.

در پيچ راست گرد براي باز كردن مهره لازم است آن را در جهت خلاف عقربه هاي ساعت بچرخانيم . دنده كاري در پيچها ممكن است يك راهه و يا چند راهه باشد پيچي را كه مارپيچهاي آن فقط از تراش يك مارپيچ ساخته شده باشد پيچ يك راهه گويند. در صورتي كه پيچ چند راهه عبارت از پيچي است كه مارپيچ هاي آن از تراش چندين مارپيچ به موازات هم به وجود آمده باشد. در پيچهاي چند راهه چون معمولاً شيب دنده ها زياد است از آنها براي كورس زياد و نيروي كم استفاده مي شود.

پیچ کبریتی

گروه صنعتی غفاریپیچ های دنده ذوزنقه ای یا دنده کبریتی از نوع پيچ های حركتي هستند كه حركت دوراني پيچ را به كمك مهره به حركت خطي تبديل مي سازد مانند پيچ ميله ي هدايت ماشين تراش و جک های بالا بر اگر زاويه گام اين نوع پيچها زياد باشد يعني (بيشتر از 20درجه ) مي توان حركت خطي مهره را به كمك پيچ به حركت دوراني نيز تبديل كرد مانند پيچ گوشت اتوما تيك ازبين پيچها حركتي پيچ ذوزنقه اي پر مصرفترين است .kimyas.ir

مجموعه تولیدات صنعتی بحری تولید کننده انواع پیچ های دنده کبریتی از قطر 12 تا 100 میلی متر (tr12,14,16…100) در گام های 2.5 ,3 , 4 , 5 , 6 , 8 , 10 بدون محدودیت طول (قابلیت تولید پیچ متری دنده میلی متر و کبریتی تا 6 متر) و تولید پیچ های چند راه (چند نخ) و چپ دنده مورد استفاده در تولید جک های ساختمانی و صنعتی و آسانسور ، ماشین های صنعتی و کارگاهی ،kimyas.ir پیچ های مورد استفاده در صنعت رباتیک (بال اسکرو) ، شیرها و فلنج ها و اتصالات سیالات در صنایع پتروشیمی ، ساخت پل ها ،kimyas.ir ساخت خطوط راه آهن و تونل ها ، کشاورزی و صنایع آب و فاضلاب و در صنایع وابسته به بتن و قالب بتن و غیره کاربرد دارد.

شکل خاص این پیچ ها و مقاومت و استحکام بالای و طول عمر بسیار بالای این شکل از دنده نسبت به دنده میلی متر و اینچ در شرایط زیر بار و حرکت روان و دقیق با اصطکاک بسیار پایین این نوع از پیچ ها در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد کرده است .گروه صنعتی غفاریkimyas.ir

مجموعه تولیدات صنعتی بحری توانایی تولید این نوع خاص از پیچ و مهره ها را از از متریال های مختلف از جمله آهن (ST37) و فولادهای آلیاژی مانند (Ck45 (8.8) ، Mo40 (10.9) و فولاد فرگوته (12.9) ، Vcn150 و Stainless Steel بگیر(آهن ربا) در گریدهای :347 , 321 , 316 , 305 , 304 , 303 و نگیر در گریدهای 410 ,420 با روش رزوه با دستگاه رولینگ را داراست .

قابل ذکر است این روش تولید (دنده رولینگ) دارای کیفیت و مقاومت بسیار بالاتر و خوردگی کمتر و طول عمر بسیار بالاتر دنده ها بنابراین عمر مفید طولانی پیچ و قطعات و همچنین صرفه جویی در متریال و زمان ساخت بسیار بالاتر نسبت به روش تراشکاری می باشد. لذا کیفیت و قیمت تمام شده محصول اختلاف فاحشی با پیچ های دنده کبریتی که با روش تراشکاری تولید شده اند دارد .

لطفا برای ثبت سفارش یا اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه تولیدات صنعتی بحری تماس حاصل فرمایید .

سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول

متریال پیچ و مهره واشر

متریال پیچ و مهره

در ساخت اتصالات و علی الخصوص در پیچ و مهره و همینطور واشر از متریالی استفاده میشود که متداول ترین آنها عبارتند از:

فولاد با پوشش روی (Zinc-plated steel)

mat-zinc-plated

این ماده فولاد کم کربنی است که برای موارد عمومی و معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. پیچ های با این متریال نسبتا ارزان هستند و به جهت مقاومت در برابر خوردگی متوسطی که دارند برای استفاده در محیط های خشک و محیط داخل ساختمان مناسب هستند. رنگ این نوع از اتصالات بسته به نوع فرایند ساخت، در دو رنگ مایل به آبی و زرد موجود است.

فولاد گالوانیزه شده با روش غوطه وری گرم (Hot-dipped galvanized steel)

mat-galvy

فولاد گالوانیزه شده با روش غوطه وری گرم، دارای یک پوشش روی ضخیم تر است تا مقاومت در برابر خوردگی بهتری داشته باشد. این نوع از متریال پیچ و مهره، برای استفاده در فضای باز مناسب است و به دلیل ضخامت این پوشش، پیچ ها و واشر های گالوانیزه شده، تنها برای استفاده در کنار پیچ های گالوانیزه شده سازگاری دارند. این پوشش معمولا پرداخت نهایی خشن و رنگ خاکستری خسته کننده ای دارد.

پیچ استوانه ای

پیچ ماشینی یا پیچ های مهره دار

پیچ ماشینی یا پیچ های مهره دار
پیچ های ماشین (machine screw) یا پیچ های مهره دار (Bolt and nut)، برای اتصال بین دو قطعه، بایستی در سوراخی که از پیش قلاویز شده است، بسته شوند و به دلیل اینکه دنده های پیچ وارد دیواره‌های قطعه نمی‌شوند ملزم به استفاده از مهره می‌باشند. این نوع پیچ ها معمولا فلزی هستند و به ندرت یک پیچ ماشینی یا همان پیچ و مهره با جنس غیر فلزی استفاده می‌شود.

جهت سفارش محصول با ما تماس بگیرید:02155377093
ابعاد و اندازه:

از نظر ابعاد هندسی پیچ ماشینی خیلی بزرگتر از اندازه معمول پیچ‌ها‌ی دیگر نیست، غالبا طول آن‌ها حدود 3/4 اینچ معادل 19/05 میلی‌متر بوده که البته میتواند بزرگتر هم باشد.
انواع پیچ ماشینی:

تفاوت‌های اساسی بین پیچ های ماشین به طور عمده در اندازه کلی، شکل سر، نوع آچار خور، طول پیچ، نوع مواد، پوشش و همینطور خصوصیات مربوط به رزوه پیچ می‌باشد.

بهترین راه برای طبقه بندی پیچ های ماشین توجه به نوع کله‌گی و آچار‌خور پیچ می‌باشد که در واقع باید توجه شود برای هدایت پیچ مربوط درون سوراخ از چه نوع آچار یا پیچ گوشتی باید استفاده گردد.

عمدتا این نوع پیچ ها به دو شکل دو پخ، یا چهار پخ طبقه بندی می‌شود اما انواع دیگری نیز وجود دارد که از آنها می‌توان به انواع آلن ستاره ای، آلن شش گوش و چهارگوش اشاره کرد که البته نیازمند آچار‌های مخصوص به خود است.

پیچ ها ی ماشینی معمولا از جنس استنلس استیل می باشد اما با روکش های زینک هم که در الکترونیک استفاده های فراوانی دارد یافت می شود، نوع استنلس استیل معولا در بازار به سایز های M4 وM5 تولید می شودو از ظول 20سانتی متر تا 50سانتی متر موجود هست.

استفاده از آچارهای مخصوص، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که به دلایل ایمنی بایستی باز و بسته کردن پیچ مشکل‌تر باشد و توسط افراد متخصص انجام شود. به عنوان مثال پانل های الکتریکی خطرناک، یک مکان مناسب برای استفاده از یک پیچ ماشینی با نوع خاصی از کله‌گی است.

نوع دیگری از کله‌گی پیچ های ماشینی دارای سطح مقطع شش گوش و یا مربع است، که هیچ شکافی برای باز و بسته کردن به وسیله‌ پیچ گوشتی ندارد و باید از آچار‌های تخت یا آچار فرانسه استفاده شود.

بورس پیچ و مهره استیل

بورس پیچ و مهره استیل, پیچ و مهره HV ,پیچ و مهره پل سازی ,فروش انواع پیچ و مهره ,بورس انواع پیچ و مهره ,شرکت بازرگانی پیچ ,پیچ و مهره استیل ,بورس پیچ خودرو

پیر بارتیه مهندس فرانسوی در سال 1821 ، مشاهده کرد که با افزایش مقدار مشخصی کروم به آهن ، سفتی و مقاومت به خوردگی اسیدی آن بسیار افزایش می یابد . در 1909 لئون گویله و آلبرت پورتوین بطور مستقل در فرانسه ریز ساختار آلیاژ های Fe-Cr و Fe-Cr-Ni را بررسی کردند
آلیاژ هاآلیاژهای فولاد زنگ نزن به علت داشتن مقاومت بالا نسبت به خوردگی یکی از پر کاربردترین مواد درمهندسی است. این مقاومت به دلیل وجود مقدار زیادی کروم درآن‌ها ناشی می‌شود. مقدار کم کروم، مثلاً ۵٪، مقاومت به خوردگی آهن را مقداری افزایش می‌دهد، اما برای رسیدن به فولاد زنگ نزن، حداقل ۱۲Cr% نیاز است. بنابر نظریه‌های کلاسیک، کروم با تشکیل یک لایه اکسید سطحی که لایه‌های زیرین را از خوردگی محافظت می‌کند، سطح آهن را زنگ نزن می‌سازد. برای ایجاد این لایه محافظ، سطح فولاد زنگ نزن باید در تماس با عوامل اکسید کننده باشد.
اضافه کردن نیکل به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در محیط‌های خنثی و یا اکسید کننده ضعیف افزایش می‌بخشد اما قیمت آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. هم‌چنین مقدارکافی نیکل قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری فولادها را افزایش می‌دهد زیرا امکان نگهداری آستینت (FCC) در دمای محیط را فراهم می‌کند. افزایش مولیبدن به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در حضور یون‌های کلر افزایش می‌دهد، حال آن‌که افزودن آلومینیوم مقاومت به پوسته شدن را در دماهای بالا بهبود می‌بخشد. کروم نیز برای افزایش مقاومت به خوردگی آن، اضافه می‌شود.

رایج ترین نوع استنلس استیل ها سری 300 هستند که خود به انواع مختلفی مثل 303 – 304 – 316 – 321 و 347 … تقسیم می شود ، در بین آن ها استنلس استیل 304 با اختلاف قابل توجهی پر کاربرد تر و رایج تر است .

استنلس استیل 304 دارای 18 درصد کروم و حداقل 8 درصد نیکل می باشد و به همین دلیل به نام 8-18 شناخته می شود ، استنلس استیل 316 پس از304 دومین استنلس استیل رایج ترین می باشد و به استنلس استیل ضد زنگ گرید دریایی نیز معروف است و معمولا شامل حداقل 16 درصد کروم ، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولبیدن است ، تغییر در نسبت کروم و نیکل و افزودن مولبیدن باعث مقاومت بیشتر در مقابل فرسایش به ویژه فرسایش ناشی از کلر می شود به همین دلیل این ماده برای وسایلی که باید در تماس زیاد با عوامل فرساینده مانند مواد شیمیایی ، حلال ها و آب شور باشد مناسب است .

ارسال تضمینی بار به تمام نقاط ایران تخفیف ویژه برای مشتریانی که از طریق سایت با ما ارتباط برقرار کنند در نظر گرفته خواهد شد.

 

پیچ چیست ؟

مجتمع تولیدی پیچ و مهره غفاری

09121896961

مجتمع تولیدی غفاری,

پیر بارتیه مهندس فرانسوی در سال 1821 ، مشاهده کرد که با افزایش مقدار مشخصی کروم به آهن ، سفتی و مقاومت به خوردگی اسیدی آن بسیار افزایش می یابد . در 1909 لئون گویله و آلبرت پورتوین بطور مستقل در فرانسه ریز ساختار آلیاژ های Fe-Cr و Fe-Cr-Ni را بررسی کردند
آلیاژ هاآلیاژهای فولاد زنگ نزن به علت داشتن مقاومت بالا نسبت به خوردگی یکی از پر کاربردترین مواد درمهندسی است. این مقاومت به دلیل وجود مقدار زیادی کروم درآن‌ها ناشی می‌شود. مقدار کم کروم، مثلاً ۵٪، مقاومت به خوردگی آهن را مقداری افزایش می‌دهد، اما برای رسیدن به فولاد زنگ نزن، حداقل ۱۲Cr% نیاز است. بنابر نظریه‌های کلاسیک، کروم با تشکیل یک لایه اکسید سطحی که لایه‌های زیرین را از خوردگی محافظت می‌کند، سطح آهن را زنگ نزن می‌سازد. برای ایجاد این لایه محافظ، سطح فولاد زنگ نزن باید در تماس با عوامل اکسید کننده باشد.
اضافه کردن نیکل به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در محیط‌های خنثی و یا اکسید کننده ضعیف افزایش می‌بخشد اما قیمت آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. هم‌چنین مقدارکافی نیکل قابلیت انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری فولادها را افزایش می‌دهد زیرا امکان نگهداری آستینت (FCC) در دمای محیط را فراهم می‌کند. افزایش مولیبدن به فولادهای زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در حضور یون‌های کلر افزایش می‌دهد، حال آن‌که افزودن آلومینیوم مقاومت به پوسته شدن را در دماهای بالا بهبود می‌بخشد. کروم نیز برای افزایش مقاومت به خوردگی آن، اضافه می‌شود.

رایج ترین نوع استنلس استیل ها سری 300 هستند که خود به انواع مختلفی مثل 303 – 304 – 316 – 321 و 347 … تقسیم می شود ، در بین آن ها استنلس استیل 304 با اختلاف قابل توجهی پر کاربرد تر و رایج تر است .

استنلس استیل 304 دارای 18 درصد کروم و حداقل 8 درصد نیکل می باشد و به همین دلیل به نام 8-18 شناخته می شود ، استنلس استیل 316 پس از304 دومین استنلس استیل رایج ترین می باشد و به استنلس استیل ضد زنگ گرید دریایی نیز معروف است و معمولا شامل حداقل 16 درصد کروم ، 10 درصد نیکل و 2 درصد مولبیدن است ، تغییر در نسبت کروم و نیکل و افزودن مولبیدن باعث مقاومت بیشتر در مقابل فرسایش به ویژه فرسایش ناشی از کلر می شود به همین دلیل این ماده برای وسایلی که باید در تماس زیاد با عوامل فرساینده مانند مواد شیمیایی ، حلال ها و آب شور باشد مناسب است .

فروش پیچ و مهره استیل, بورس پیچ و مهره استیل, پیچ و مهره HV ,پیچ و مهره پل سازی ,فروش انواع پیچ و مهره ,بورس انواع پیچ و مهره ,شرکت بازرگانی پیچ ,پیچ و مهره استیل ,بورس پیچ خودرو
ارسال تضمینی بار به تمام نقاط ایران
تخفیف ویژه برای مشتریانی که از طریق سایت با ما ارتباط برقرار کنند در نظر گرفته خواهد شد.

انواع پیچ آهنی

پیچ چپ گرد چیست

استاندارد بسیاری از پیچ ها به راست یا راست گرد است یعنی به طرف راست بسته می شوند. اما بعضی از پیچ ها نیز وجود دارند که به طرف چپ بسته می شوند از پیچ های چپ گرد در قطعات و دستگاه های گردانی استفاده می کنند که جهت گردش آنها به طرف راست است چون در اثر چرخش پیچ ها باز نشوند و اتفاقاً سفت تر هم شوند مانند :

سنگ فرز – پنکه – بعضی قطعات خودرو – دریل – ماشین لباسشویی – سانتریفیوژ و……
پیچ (screw) در واقع استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود. شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. در انتهای اغلب پیچ ها یک بخش خاص و نوک تیز وجود دارد تا ورود به قطعه آسان گردد. ابزار های رایج برای استفاده از پیچ ها آچار و پیچ گوشتی است، سر این ابزار معمولا بزرگتر از بدنه پیچ است تا بتواند نیروی بیشتری به پیچ وارد کرده و آن را در طول قطعه براند.

بخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود. بیشتر جهت صعود مارپیچ ها به فرم ساعت گرد است که اصطلاحا به آنها پیچ راستگرد گویند که برای باز کردن آن باید آچار را به سمت چپ بگردانیم. پیچ های چپ گرد در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

استاد بولت

استاد بولت اینچی

استاد بولت اینچی
استاد بولت چیست ؟استادبولت
در واقع یک میله فلزی رزوه شده استاد بولت نامیده میشود. البته آنچه در بازار پیچ و مهره بنام استادبولت رواج دارد، نوع سخت کاری شده میلگرد است. رزوه ها بر اساس میلیمتر یا اینچی بر روی میلگرد شکل میگیرد و عملیات سخت کاری گرید آنرا مشخص میکند. سپس میلگرد رزوه شده در طول دلخواه برش داده میشود.
ممکن است استادبولت از نوع استنلس استیل نیز باشد. پرکاربرد ترین صنایع برای استادبولت ها صنایع نفت و گازو پتروشیمی است. و در صنعت پل سازی و ساخت مخازن پر فشار ، شیر آلات استفاده میشوند.
میلگردهای آهنی تمام رزوه را بیشتر بنام پیچ متری میشناسند ، هرچند از این اصطلاح برای متری ۸٫۸ و ۱۰٫۹ و متری B7 هم استفاده میشود. بیشترین کاربرد پیچ متری در صنعت ساختمان است.
گروه صنعتی غفاریصنعت پیچ استاد بولت در قطر های ” ۳/۸ الی “ ۱/۲ ۴ و مجموعه استاد بولت مطابق با استاندارد های بین المللی و انواع انکر بولت های ساده و آج دار در اندازه های مختلف مطابق با استاندارد های بین المللی یا نقشه های در خواستی را در اختیار مشتریان قرار می دهد.
در پایین صفحه تصاویری از استاد بولت ها مشاهده میکنید اطلاعات پیچ و مهره٬ پیچ استوانه٬ پیچ استیل٬ پیچ الن٬ پیچ الن سر تخت٬ پیچ الن مغزی٬ پیچ اهنی-٬ پیچ تک خار٬ پیچ تمام رزوه پیچ خشکه ۸٫۸٬ پیچ تی٬ پیچ جوشی پیچ چهار گوش٬ پیچ چشمی٬ پیچ خشگه٬ پیچ خودکار٬ پیچ دنده درشت ، تولید انواع پیچ٬ پیچ دنده ریز٬ پیچ دنده ژاپنی٬ پیچ سرمته٬ پیچ کفشکی٬ پیچ گالوانیزه٬ پیچ گالوانیزه گرم٬ پیچ متری٬ پیچ متری دنده کبریتی٬ پیچ میلیمتر٬ پیچ نیم رزوه٬ پیچ نیم متری٬ پیچ و مهره٬ پیچ ومهره٬ پیچ یک متری٬ خرید پیچ و مهره٬ زرد٬ گالوانیزه الکتریکی ( سفید٬ مهره٬ مهره اهنی٬ مهره باریک)٬ مهره چهار گوش –٬ مهره خاردار٬ مهره خشگه٬ مهره داربستی٬ مهره دنده کبریتی٬ مهره شش گوش-٬ مهره فلنچی٬ مهره کاسه نمدی-٬ مهره گالوانیزه٬ مهره گالوانیزه گرم٬ مهره واشر دار٬ هفت رنگ و سبز٬ واشر تخت٬ واشر تخت گالوانیزه٬ واشر تخت گالوانیزه گرم٬ واشر چهار گوش٬ واشر خاردار٬ واشر خورشیدی٬ واشر فنری٬ واشر فنری گالوانیزه٬ واشر فنری گالوانیزه گرم٬ واشر مسی ,پیچ و مهره , خرید پیچ و مهره ,سازه هاي پيچ و مهره

استاد بولت

روش های تولید پیچ ومهره

آشنایی با روش های تولید پیچ:

۱-۳٫ روش های نورد و ساخت پیچ: پیچ ها به طور کلی به دو روش فورج سرد و فورج گرم تولید می شوند. روش فورج سرد دارای عیوب کمتر و کیفیت بهتری نبست به فورج گرم می باشد. همچنین باید دانست که در حال حاضر در کشور ما، تنها تا سایز M24 به روش فورج سرد تولید می شود که به این نکته در طراحی باید توجه نمود.

۲-۳٫ روش های پوشش دهی پیچ بر اساس ASTM: ممکن است پس از ساخت، پیچ ها برای جلوگیری از خوردگی پوشش دهی شوند. روش های پوشش دهی عبارتند از:

الف_ پوشش گالوانیزه ی سرد یا الکترولیز،

ب- پوشش گالوانیزه ی مکانیکی (که در ایران کمتر تکنولوژی آن وجود دارد).

پ – پوشش گالوانیزه ی گرم یا غوطه وری گرم

ت- پوشش غیر گالوانیزه یا رنگی.

آیین نامه ی ASTM به طور اکید توصیه می کد که برای پیچ های رده ی ۱۰٫۹ از هیچ پوشش فلزی استفاده نشود، چرا که امکان به وجود آمدن ترک های هیدروژنی در پیچ وجود خواهد داشت. در نتیجه باید توجه داشت که در محیط های خورنده از پوشش های غیر گالوانیزه با گالوانیزه در مرحله ی اسیدشویی ست که باعث فعال شدن یون هیدروژن در فولاد پیچ می شود، در حالی که در روش غیرگالوانیزه، از روش شات بلاست یا پاشش ریزدانه ی فولادی به جای اسیدشویی استفاده می شود.

آزمایش های پیچ، مهره و واشر:

به طور کلی آزمایش های زیر برای ست پیچ و مهره و واشر انجام می شود:

۱-۴٫ آزمایش های ابعادی

۲-۴٫ آزمایش های متالوژیکی

۳-۴٫ آزمایش های مکانیکی

۴-۴٫ آزمایش های پوشش مقاوم خوردگی

آزمایش های ابعادی و نیز متالوژیکی در هنگام تولید پیچ و مهره و واشر، در کارخانه ی سازنده انجام می شود. آزمایش های مکانیکی پس از تولید پیچ و مهره و واشر، در کارخانه ی سازنده یا آزمایشگاه های مقاومت مصالح انجام می گیرند. آزمایش های مکانیکی برای مهندسان طراح و بازرسان دارای اهمیت می باشد. به طور کلی آزمایش های مکانیکی شامل آزمایش های کشش، سختی سنجی و ضربه می شود. آزمایش کشش خود شامل سه نوع آزمایش می شود که عبارتند از : آزمایش بار گواه، آزمایش کشش گوه ای بر روی نمونه ی کامل و ازمایش کشش بر روی نمونه ی ماشین کاری شده.

۱-۴-۴٫ آزمایش ضربه: در آزمایش ضربه که به آن تاب نمونه ی زخم دار نیز می گویند، یک نمونه از مصالح مورد استفاده را برداشته، به کمک دستگاه پاندول دار و سقوط آزاد پاندول، قطعه شکسته شده و خمیزان انرژی جذب شده ی آن را اندازه گپیری می کنند. آزمایش ضربه برای پیچ اجباری نیست اما در صورت امکان باید آن را انجام داد.

۲-۴-۴٫ آزمایش کش: این آزمایش از آزمایش های بسیار معمول باری پیچ می باشد. در آزمایش کشش، پس از بستن کامل پیچ با یک مهره از رده ی مقاومتی بالاتر بر روی دستگاه کشش، با سرعتی مناسب پیچ تا حد تنش تسلیم زیر کشش قرار گرفته و سپس به مدت ده ثانیه در همین حالت باقی می ماند سپس بار کششی از روی پیچ برداشته می شود. در این آزمایش هیچ گونه شکست یا افزایش طول همیشگی در پیچ نباید وجود داشته باشد.

۳-۴-۴٫ آزمایش کشش گوه ای: پس از آزمون کشش این آزمایش بر روی پیچ انجام می شود. الزام آیین نامه برای انجام آزمایش کشش بر روی نمونه ی کامل و واقعی پیچ و مهره ی استفاده شده در پروژه است، مگر در مورادی که محدودیت ظرفیت دستگاه آزمایش وجود دارد و یا طول پیچ خیلی کوتاه است که در این حالت از نمونه ی ماشین کاری شده استفاده می شود. در این آزمایش باید دست کم به مقدار چهار رزوه ی کامل از پیچ بین فک های دستگاه قرار بگیرد. حداکثر سرعت دستگاه نباید از mm/min 25 بیشتر باشد. شکست به وجود آمده تنها باید در بدنه ی پیچ باشد و در صورت بروز شکست در محل اتصال سرپیچ به بدنه، حتی اگر به مقاومت مورد نیاز نیز رسیده باش، نمونه مورد پذیرش نیست. این شکست در پیچ های ساخته شده به روش فورج گرم بیشتر مشاهده می شود و بر همین اساس تا حد امکان باید از پیچ های ساخته شدهبه روش فوج سرد استفاده شود. از آن جایی که در ایران و در حال حاضر تنها تا قطر M24 به روش فورج سرد تولید می شود، در طراحی باید تلاش نمود تا از قطرهای بالاتر ازاستفاده نشود.

۴-۴-۴- آزمایش سختی سنجی: این آزمایش در رده ی آزمایش های غیرمخرب پیچ بوده و برای آگاهی از میزان سختی قطعه و برابری آن با مقدار استاندارد انجام می شود. سختی سنجی برای بخش انتهایی، سطح صاف بدنه و سطح صاف سرپیچ انجام می شود. به طور کلی از سه روش برای آزمون سختی سنجی استفاده می شود که عبارتند از: روش برینل، روش راکول و روش ویکرز.

۵-۴-۴٫ برای مهره از آزمایش کشش استفاده نمی شود و تنها ازآمایش های بار گواه و سختی سنجی بر روی مهره ها انجام می گیرد. برای واشر نیز تنها آزمایش سختی سنجی انجام می شود.

۶-۴-۴٫ جهت انجام آزمایش های لازم برای پیچ و مهره و واشر، باید تعداد نمونه ی لازم بر اساس جدول موجود در نشریه ی ۲۶۴ (آیین نامه ی اتصالات) استفاده شود. باید دانست که از این جدول تنها می توان تعداد نمونه جهت انجام آزمایش برای پیچ ای پوشش دهی شده به هر دو روش گالوانیزه و غیر گالوانیزه را ارایه داده است که برابر جدول زیر می باشد

تعریف محموله ی تولیدی: به محصولاتی که از نپز ابعادی دارای مشخصات یکسان بوه و همه ی آن ها از یک شماره ی ذوب تولیدی مواد اولیه ساخته شده باشند یک محموله ی تولیدی یا یک بج می گویند. در نتیجه، برای انجام آزمایش های لازم پیچ، مهره و واشر، تعداد نمونه بر اساس هر یج تعریف می شود