نحوه سختی سنجی پیچ و مهره

سختی سنجی پیچ ومهره

سختی سنجی پیچ ومهره.سختی (Hardness)یکی از ویژگی‌های مهم مواد است که در فرآیندهای ماشینکاری آگاهی از آن اجتناب ناپذیر است. برای سختی دو تعریف عمده وجود دارد که یکی تعریف قدیمی و دیگری تعریف جدید آن است که در زیر به آن اشاره می‌شود.

تعریف قدیمی: این تعریف توسط یک کانی شناس آلمانی به نام موس (Mohs) در سال ۱۸۱۱ ارائه شده است. وی کانی‌ها را به ۱۰ درجه سختی تقسیم کرد. نرم‌ترین ماده (Talk) با درجه یک و سخت‌ترین ماده (Diamond) با درجه ده شماره‌گذاری شده بود. بر اساس تعریف آقای موس در این درجه بندی هر ماده‌ای که بتواند ماده دیگر را خراش دهد سخت تر است.
تعریف جدید: درتعریف قدیمی، سختی در مورد کانی‌ها کاربرد دارد ولی در مورد فلزات و آلیاژهای فلزی قابل استفاده نیست. زیرا مثلاً آلومینیوم در حالیکه از آهن نرم تر است می‌تواند لایه اکسیدی آهن را خراش دهد . پس تعریف جدید سختی به این صورت است :
مقاومت جسم در برابر فرورفتن جسم دیگر در سطح آن

روشهای مختلف سختی سنجی عبارتند از:

سختی سنجی برینل
سختی سنجی ویکرز (Vickers)
سختی سنجی نوپ (Knoop)
سختی سنجی راکول
چکش پلدی
روش سوهان
لازم به ذکر است که انجام تست سختی بر روی فلزات به دو دسته قابل تقسیم است :

میکرو
ماکرو
در انجام این تست به صورت ماکرو به کمک هر یک از روش‌های بالا سختی نمونه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بنابر موارد محاسباتی موجود به دست می‌آید. معمولاً به منظور ایجاد سهولت در کار و سرعت بخشیدن به آن موارد درخواست شده به هر روش مانند طول قطر اثر نفوذ کننده‌ها، عمق اثر و .. درون برگ‌هایی نوشته شده و اپراتور از طریق تطبیق آن‌ها با داده‌های آزمایش عدد سختی را ارائه می‌دهد. به طور کلی روش ویکرز به منظور سختی گرفتن از نمونه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقابل در سختی سنجی برینل به منظور حصول این عدد در فلزات غیر آهنی نظیر مس و آلومینوم به کار برده می‌شود .لازم به ذکر است نیروهای اعمالی به نمونه در روش‌های فوق توسط استانداردهای مربوطه تعیین شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان مثال استاندارد‌های موجود برای نمونه‌های فولادی در زیر بیان می‌گردد:

ویکرز ASTM E92
برینل ASTM E10
راکول ASTM E18
اثر فرورونده در ویکرز به صورت مربعی بوده که به توسط هرم الماسه شکل می‌گیرد ، در نهایت با اندازه گیری قطر مربع و داشتن میزان نیروی اعمالی از جانب دستگاه می‌توان عدد سختی را استخراج نمود. این اثر در برینل و راکول هر یک به ترتیب گرد و سوراخی به سمت عمق می‌باشد که توسط ساچمه و هرم مخروطی به وجود آمده و با اندازه گیری قطر و عمق می‌توان عدد مورد نظر را به دست آورد. در سختی‌های مختلف علامت‌های A، B و C به ترتیب بیانگر نیروی اعمالی به نمونه بوده و بسته به نوع آن از از نرم به سخت قابل تغییر است.

اساس کار این روش‌ها نقطه اثر ایجاد شده به روی سطح فلز است برای این سه روش باید نکات زیر را رعایت کرد :
نمونه ممکن است شکل منظم یا نامنظمی داشته باشد برای نمونه‌های با شکل منظم شکل فیکس کردن برروی میز دستگاه وجود ندارد ولی برای نمونه‌های با اشکال نا منظم باید از گیره‌های مخصوص استفاده کرد برای نمونه‌های با ابعاد بسیار کوچک که نمی‌توان با گیره مخصوص آنها را نگه داشت از مانت سرد و گرم استفاده می‌شود توضیحات لازم داده شده است .
دو مقطع نمونه باید کاملا مسطح و موازی باشند سطح بالایی نمونه که با نگه دارنده تماس دارد باید پولیش شود .
نقاطی که برای سختی سنجی استفاده می‌شود نباید زیاد به لبه خارجی نمونه نزدیک نباشد زیرا امکان تغییر شکل دادن آن نقطه وجود دارد و حداقل فاصله این نقاط از هم باید ۳ تا ۵ برابر قطر اثر فرورونده باشد .
ضخامت نمونه مورد آزمایش نباید کمتر از ۵ تا ۱۰ برابر عمق اثر باشد.

سختی سنجی به روش راکول

راکول برای اندازه گیری سختی فلزات نسبتا سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد بر سه نوع است :

راکول A که نیروی ۶۰ کیلو گرم اعمال می‌شود
راکول B که نیرویی ۱۰۰ کیلوگرم اعمال می‌شود.
راکول C که نیرویی ۱۵۰ کیلوگرم اعمال می‌شود
راکول هم به صورت ساچمه ای و هم به صورت سوزنی موجود است راکول ساچمه ای وزن اعمال شده برروی فلز به وسیله ی یک ساچمه فلزی منتقل می‌شود ولی راکول سوزنی به کمک یک سوزن این نیرو را روی فلز اعمال می‌کند که نقطه اثر آن بصورت یک مخروط ۱۲۰ درجه خواهد بود ، نقطه اثر راکول نوع A و C به صورت یک مخروط ۱۲۰ درجه است ولی راکول B ساچمه ندارد و یک سوزن هرمی شکل با زاویه ۱۲۰ درجه دارد که نقطه اثر آن یک چهارگوش است. دستگاه آزمایش راکول دستگاه آزمایش سریع با خواندن مستقیم است. این روش برای انجام آزمون‌های مقایسه ای سریع بسیار مناسب است. در این آزمون‌ها عمق فرو رفتگی اندازه گیری شده و مستقیما به وسیله یک عقربه روی صفحه مدرج گردی که به طور غیر مستقیم به ۱۰۰ قسمت تقسیم شده ( هر قسمت نمایشگر ۰٫۰۱ mm از عمق حفره است ) خوانده می‌شود در این روش یک عدد کوچک روی صفحه به معنی عمق زیاد فرو رفتگی و در نتیجه سختی کم (ماده نرم) و بر عکس است. چندین مجموعه مقیاس سختی راکول وجود دارد زیرا چند فرورونده و چند تیزی استاندارد برای آزمایش به کار می‌رود. فرورونده‌ها گلوله‌های فولادی سخت شده با قطری‌های مختلف و یا یک الماس با زاویه راس ۱۲۰ درجه هستند. فرورونده‌های کروی استاندارد دارای قطرهای ۱/۱۶ اینچ، ۱/۸ اینچ و ۱/۲ اینچ هستند. بارهای استاندارد ۱۰۰ و ۶۰ و ۱۵۰ کیلو گرم می‌باشند هر کدام از مقیاس‌های سختی راکول با یکی از حروف A، B و غیره مشخص می‌شوند. هنگامی که یک فرورونده تحت اثر نیروی درون ماده‌ای فشرده می‌شود هر دو نوع کرنش کشسان و مومسان در آن دیده می‌شود. ولی از آن‌جا که سختی فرو کردنی مقاومت در مقابل تغییر شکل مومسان است باید نیرویی کشسان قبل از خواندن سختی حذف شود. البته برای اطمینان از این که اندازه خوان عدد درستی را نشان می‌دهد هنگام خواندن یک نیروی مختصر فرورونده اعمال می‌شود تا از تماس کامل فرورونده با کف فرورفتگی اطمینان حاصل شود. این امر از طریق اعمال یک نیروئ جزئی (کم) و یک نیروی کلی (زیاد) حاصل می‌شود. روش استفاده از این دو نیرو در ترتیب عملیات سختی‌سنجی به شرح زیر است:

نمونه در تماس با فرورونده قرار می‌گیرد. آن قدر نمونه به سمت فرورونده نزدیک می‌شود تا عقربه کوچک صفحه نمایش به محل از پیش تعیین شده روی صفحه برسد با این کار فرو رونده یک فنر فشرده می‌شود تا نیروی وارد شده از فنر بر روی ماده از طریق فرو رونده به ۱۰ کیلوگرم برسد .
صفحه نمایش روی مرجع درست (صفر برای فرورونده الماسی و ۳۰ برای فرورونده کروی) مورد نظر نیروی اصلی ۱۰۰ و ۶۰ و ۱۵۰ کیلوگرم وارد شود .
نیروی کلی به مدت ۴ تا ۷ ثانیه نگاه داشته می‌شود .
ضمن نگاه داشتن نیروی جزیی روی نمونه نیروی کلی برداشته می‌شود تا بافت کشسان حاصل شود .
عدد سختی از روی صفحه نمایش خوانده می‌شود.
بیشترین درجه اطمینان به نتایج آزمون هنگامی است که عددسختی بین ۲۰ تا ۷۰ باشد. اگر نمونه بیش از اندازه نازک باشد نتیجه بیانگر خاصیت واقعی ماده نخواهد بود. مقیاس‌های مختلف راکول با یکدیگر همپوشی دارند. مهم این است که ترکیب مناسب فرورونده و نیروی فشار برای ماده مورد نظر انتخاب شود. عمق حفره نباید از ۱۰۰ درجه صفحه نمایش تجاوز کند. هنگام گزارش عدد سختی راکول حتما مقیاس مربوط باید همراه عدد ذکر شود. در غیر این صورت عددسختی فاقد معنی خواهد بود. مقیاس‌های دیگر سختی راکول نیز وجود دارند که مقیاس T و N هستند. و انواع دیگری از مقیاس‌های A و B هستند. ولی با نیروی فرورونده کمتر که برای آزمایش نمونه‌های نازک اجرا می‌شود. مقیاس‌های مورد استفاده با فرورونده‌های مخروطی N30، N45 و N15 مقیاس‌های مورد استفاده فرو رونده گلوله فولادی ۱/۱۶ اینچی T45, T30, T15 نام دارد. در هر حالت عدد اول بیانگر نیروی اصلی وارد شده بر فرورونده برحسب کیلوگرم است. روش انجام آزمون‌های T و N دقیقا مطابق روش‌های بیان شده با همان نیروی جزیی ۱۰ کیلوگرم پیش از اعمال بار اصلی است. در زیر جدول انواع مختلف سختی سنجی راکول آمده است:

گالوانیزه سرد

انواع پیچ و مهره

انواع پیچ و مهره

پیچ و مهرها انواع مختلف و کاربردهای بسیاری دارند که در زیر به بررسی بخشی از آن ها می پردازیم
پبچ ورق فلزی Sheet Metal Screws

پیچ با شیار کامل همراه نوک تیز برای استفاده در ورق فلزات. مخفف SMS

پیچ ماشینی رزوه دار Thread Machine Screws

پیچ های خودکار ,برای استفاده در ماشین آلات

پیچ ماشینی ,Machine Screws

این پیچ ها همراه با مهره در سوراخ قرار داده می شوند. مخفف آن MS

پیچ چوب ,Wood Screws

این پیچ ها با ساقه صاف و نوک مخروطی برای نجاری و اتصالات لولایی به کار می رود.

پیچ Lag Bolts

پیچی است شیار دار و نوک تیز برای چوب. مخفف Lag

پیچ رزوه ای خودکار

پیچ حمل و نقلی Carriage Bolts

سر صاف و گرد همراه مقطعی مربع شکل دارند

پیچ رزوه ای خودکار

پیچ شش گوشه Hex Bolts

پیچ سر شش گوش با شیار همراه مهره در سورخ گذاشته می شود. مخفف HHMB یا HXBT
پیچ رزوه ای خودکار Self Drilling SMS

لگ چشمی Eye Lags

مانند پیچ چشمی است فقط به جای شیار ماشینی، شیار چوبی دارد.

پیچ چشمی

پیچ چشمی Eye Bolts

پیچ با یک حلقه دایره ای شکل در انتهای آن برای اتصال زنجیره ای به کار می رود.

پیچ تنظیم Set Screws

پیچ های ماشینی بدون سر برای در هم کوبیدن سوراخ های رزوه شده به کار می رود.

پیچ آلن screws Allen

از این پیچ ها که سطح صاف دارند در گوشه ها ویا فضاهای محدود استفاده می کنند.

پیچ های آلن با با آچار مخصوص آلن بسته می شوند.

پیچ بالابر Elevator Bolts

آن ها سر تخت بزرگ دارند و اغلب در سیستم های نقاله مکانیکی استفاده می شوند.

پیچ شانه دار shouldor screw

برای نگه داشتن نقاط محوری استفاده می شود.

پیچ J شکل J-Bolts

پیچ J شکل برای نگه داشتن پیچ های چشمی به کار می رود.

پیچ U شکل U-Bolts

پیچ U شکل برای اتصال دو لوله یا سطوح دایره ای به کار می رود.

پیچ آویز Hanger Bolts

این پیچ ها در یک سر شیار چوبی و در سر دیگر شیار ماشینی دارند. فروش پیچ و مهره , خرید پیچ و مهره , اطلاعات پیچ و مهره , پیچ ومهره پیچ استوانه , پیچ خودکار, پیچ آهنی, پیچ خشگه,، پیچ الن,، پیچ اآلن سر تخت,، پیچ اآلن مغزی,، پیچ سرمته, پیچ چشمی, پیچ استیل, پیچ تک خار , پیچ متری , پیچ متری دنده کبریتی , پیچ تی , پیچ جوشی , پیچ چهار گوش , پیچ دنده درشت , پیچ دنده ریز , پیچ گالوانیزه , پیچ گالوانیزه گرم , پیچ میلیمتر.

پیچ و مهره

پیچ و مهره اجزای جدید سازه ها و اسکلت های فلزی می باشند که چند سالی است بطور گسترده در پروژه های مهم بزرگ و کوچک کشور مورد استفاده قرار می گیرند.
گروه صنعتیتولید کننده انواع پیچ و مهره های صنعتی، ساختمانی، لوازم و تجهیزات صنعتی، خانگی و پزشکی بوده و سالهاست در این زمینه فعالیت مستمر دارد.کیمیاصنعت
نقش پیچ و مهره در سازه های فلزی صنعت ساختمان بسیار مورد بحث است و حساسیت های بسیاری در این زمینه وجود دارد زیرا پیچ و مهره جایگزین جوش و اتصالات جوشی که جزء اتصالات جدانشدنی بودند شده است، ازینرو بازرسی و تحویل گیری آنها نیز باید مطابق با سفارش دقیق کارفرما صورت پذیرد. بعضی از دلایل جایگزینی جوش با اتصالات پیچ و مهره ای را می توان بصورت ذیل خلاصه نمود:
– سهولت اتصال در هنگام اجرا و نصب اسکلت فلزی.کیمیاصنعت
– سرعت اجرا و هزینه اجرایی کمتر
– عدم نیاز به بازرسی ۱۰۰ درصد هنگام نصب
– افزایش ضریب اطمینان سازه
– بهبود مقاومت سازه به بارهای لرزشی و مقاومت بیشتر سازه ها در برابر زلزله
– افزایش کیفیت و دقت عمل هنگام نصب
– اجرای برج ها و سازه های پیچیده
– امکان باز نمودن و تغییرات یا در کل تخریب سازه در زمان کوتاه تر

با توجه به تمامی موارد فوق و بسیاری امتیازات دیگر تنها نکته ای که وجود دارد، سفارش صحیح، تأمین محصول با کیفیت از سوی تولید کننده و همچنین تحویلی گیری صحیح و اجرای صحیح است.
مواردی وجود داشته است که کارفرمایان محترم بدون درنظر گرفتن این موارد پیچ و مهره های سازه را خریداری نموده اند و هنگام نصب یا پس از اجرا متوجه شده اند از لحاظ استانداردهای متریالی، ابعادی، گرید محصولات و یا پوشش آنها نکاتی را رعایت ننموده اند که باعث ایجاد اشکالات بسیار شدید در سازه شده است، لذا از کلیه کارفرمایان، سازندگان، پیمانکاران و خریداران محترم خواهشمند است جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی حتماً با واحد فنی تولید کننده و تأمین کننده پیچ و مهره کلیه مشخصات طراحی را مطرح نمایند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

درباره ما

پیچ شش گوش تمام دنده

درباره پیچ و مهره بیشتر بدانیم :

درباره پیچ و مهره بیشتر بدانیم :
در واقع استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود.
برای شناخت پیچ ها وتعریف پیچ ها به ۴ مشخصه نیازمندیم :

الف ) قطر پیچ ب) طول پیچ ج ) نوع کله پیچ د ) نوع دنده وگام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار هم
رده‌ی مقاومتی پیچ:

رده‌ی مقاومتی در پیچ‌ها بر اساس استاندارد DINبا سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹تعریف شده است .

شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. بخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود.
پیچ های قدرت که گاهی محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتا آهسته در امتداد محور پیچ به کار می روند. هدف بسیاری از آن ها اخذ مزیت مکانیکی بیشتر است، مانند جک ها و پرس ها و هدف برخی حصول به جا به جایی دقیق حرکت محوری است.

جنس پیچ ها
جنس پیچ ها میتواند از فلز، چوب، پلاستیک باشد. پر مصرف ترین مواد در تولید این نوع اتصالات فولاد میباشد و نوع آن فولادهای کم کربن و کربن متوسط میباشد. ولی استفاده کردن از فولادهای با کربن بالا، فولاد زنگ نزن(استنلس استیل )(صنایع دریایی -صنایع غذایی -مکانهای مرطوب )، آلومینیوم (ظروف تفلون)، مس، برنج نیز معمول میباشد.
یکی از مهمترین نکاتی که در تولید این گونه اتصالات مانند پیچ ومهره و پرچ باید توجه داشت نوع و جنس مواد اولیه میباشد. جنس و نوع مواد اولیه نه تنها در کیفیت این نوع اتصالات تاثیر دارد در قیمت تمام شده آنها نیز تاثیر زیادی دارد. نوع مفتول فولادی که در تولید پیچ و پرچ و مهره ها استفاده میشود باید قابلیت و فرم پذیری سرد را داشته باشد( Cold heading quality (CHQ. این نوع فولادها معمولا از فولاد ساختمانی و معمولی گرانتر هستند و دلیل آن این میباشد که در فولاد های با قابلیت CHQ سعی میشود تا حبابهاب ریز هوا به حداقل برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت تر و همگن تر باشد تا در هنگام تولید سطح قطعات تولیدی ترک نخورد وترک نداشته باشد.

پیچ و مهره

پیچ و مهره اجزای جدید سازه ها و اسکلت های فلزی می باشند که چند سالی است بطور گسترده در پروژه های مهم بزرگ و کوچک کشور مورد استفاده قرار می گیرند.
گروه صنعتی تولید کننده انواع پیچ و مهره های صنعتی، ساختمانی، لوازم و تجهیزات صنعتی، خانگی و پزشکی بوده و سالهاست در این زمینه فعالیت مستمر دارد.کیمیاصنعت
نقش پیچ و مهره در سازه های فلزی صنعت ساختمان بسیار مورد بحث است و حساسیت های بسیاری در این زمینه وجود دارد زیرا پیچ و مهره جایگزین جوش و اتصالات جوشی که جزء اتصالات جدانشدنی بودند شده است، ازینرو بازرسی و تحویل گیری آنها نیز باید مطابق با سفارش دقیق کارفرما صورت پذیرد. بعضی از دلایل جایگزینی جوش با اتصالات پیچ و مهره ای را می توان بصورت ذیل خلاصه نمود:
– سهولت اتصال در هنگام اجرا و نصب اسکلت فلزی.کیمیاصنعت
– سرعت اجرا و هزینه اجرایی کمتر
– عدم نیاز به بازرسی ۱۰۰ درصد هنگام نصب
– افزایش ضریب اطمینان سازه
– بهبود مقاومت سازه به بارهای لرزشی و مقاومت بیشتر سازه ها در برابر زلزله
– افزایش کیفیت و دقت عمل هنگام نصب
– اجرای برج ها و سازه های پیچیده
– امکان باز نمودن و تغییرات یا در کل تخریب سازه در زمان کوتاه تر

با توجه به تمامی موارد فوق و بسیاری امتیازات دیگر تنها نکته ای که وجود دارد، سفارش صحیح، تأمین محصول با کیفیت از سوی تولید کننده و همچنین تحویلی گیری صحیح و اجرای صحیح است.
مواردی وجود داشته است که کارفرمایان محترم بدون درنظر گرفتن این موارد پیچ و مهره های سازه را خریداری نموده اند و هنگام نصب یا پس از اجرا متوجه شده اند از لحاظ استانداردهای متریالی، ابعادی، گرید محصولات و یا پوشش آنها نکاتی را رعایت ننموده اند که باعث ایجاد اشکالات بسیار شدید در سازه شده است، لذا از کلیه کارفرمایان، سازندگان، پیمانکاران و خریداران محترم خواهشمند است جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی حتماً با واحد فنی تولید کننده و تأمین کننده پیچ و مهره کلیه مشخصات طراحی را مطرح نمایند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.
انواع پیچ ها از نظر کار برد :
پیچ ها در صنعت به دوصورت مورد استفاده قرار میگیرند.

الف: پیچ های محکم کننده : این پیچ ها به منظور وصلکردن دو چند قطعه مختلف به یکدیگر به کار می روند که معمو لا فرم دندانه ی آنمثلثی (v) می باشد.

ب: پیچ انتقال حرکت : این پیچ ها شامل انو اع پیچهاوحلزون هایی است که جهت انتقال حرکت یا تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم الخط ویاتغیر سرعت به کار می رود. فرم مقطع پیچ های انتقال حرکت اغلب ذوزنقه ای یا مربعهای می باشد. وازموارد استفاده ی آ نها هدایت سوپرت ماشین و میز صفحه تراش و فرز میباشد.

سیستم های پیچ :

پیچ ها را در دو سیستم استاندارد کرده اند :

۱- سیستم DIN= فرم صنعتی المان

۲- سیستم ISO= سازمان استاندارد بین المللی

روش واستاندارد DIN تا سال ۱۹۶۰ متداول بود وهماکنون سیستم ISO

جایگزین ان شده است . درسیستم DIN به دلیل اینکه سر دندانه هاتیز می باشد و باعث خراب شدن سریع پیچ ها میشود یکی از عیب های این سیستم می باشد.

جهت گردش دندانه های پیچ :

اگر جهت حرکت دندانه پیچ ها به طرف راست باشدپیچ راست گرد گفته می شود. برای شناخت ان کافی است به ان عمود نگاه کنیم درصنعتموارد استفاده پیچ های راست گرد بیشتر از چپ گرد است . پیچ های چپ گرد برایاتصال لوله هایی که برای گاز های قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد .
اتصالات بیچ شده به صورت اینکه چگونه بار اعمالی را انتقال می دهند دسته بندی می شوند .اگر بار به صورت موازی با محور پیچ ها وارد شود . اتصال با نام اتصال کششی شناخته می شود .

هنگامی که بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پیچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشی نامیده می شود.

دراتصال برشی پیچ ها می توانند به صورت بین برشی بارها ی اعمالی را انتقال دهند یااینکه پیچ های سفت شده تا یک اتصال اصطکاکی را به وجود آورند.

حالت مرکب نیز می تواند وجود داشته باشد . که درآن بار به صورت حالت مرکبی از دو حالت انتقال پیدا کند. از لغزش در اتصالات اصطکاکی توسط نیروی فشاری بین اجزا جلوگیری می شود که این نیروی فشاری با کشش پیچ حاصل می شود . این نیروی اصطکاکی که باعث نگهداری اتصال می شود به چند عامل مهم بستگی دارد که در این میان نیروی پیچ بارپیچ و مقاومت لغزشی سطوح اعضای اتصال دو عامل مهمتر می باشند .

اتصال برشی به طور معمول در سازه های هوافضایی ،‌ساختمانی ، خطوط راه آهن و پل ها یافت می شوند.

شرح انواع مختلف پیچ ها:

در بیشتر واحدهای صنعتی از پیچ ها برای سوار کردن و اتصال قطعات روی یکدیگر و نیز تنظیم دستگاههای صنعتی و یا جهت انتقال حرکت استفاده می شود. در کمتر دستگاهی است که از پیچها استفاده نمیشود به همین دلیل است که اهمیت آنها در صنعت بسیار زیاد می باشد. مواردی که از پیچها استفاده می شود عبارتند از:
ماشینهای ابزار، انواع گیره ها، وسائط نقلیه، ابزرار و ادوات جنگی ، کشتی ها، هواپیماها، ساختمانهای فلزی، میز و صندلی، ماشینهای چاپ و ریسندگی و بافندگی ، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، لوازم خانگی و …
نوع جنس پیچ و مهره ها:
در بیشتر مواقع نوع جنس پیچ و مهره بر حسب اعداد و حروف معتبر بین المللی بر روی گل پیچ حک می شود و برای پی بردن

به نوع آلیاژ پیچ و مهره کافیست معنی اعداد و حروف درج شده بر روی آن را بدانید

قیمت مهره شش گوش

قیمت مهره شش گوش ۱۳۹۶/۴/۱۴کیمیاصنعت    ۰۲۱۵۵۳۷۷۰۹۲  قیمت مهره شش گوش ,مهره شش گوش سیاه ,مهره گالوانیزه سفید, قیمت مهره گالوانیزه

مهره شش گوش سیاه مهره گالوانیزه سفید
قیمتسایز قیمتسایز
۱۲۰M6 ۱۳۵M6
۲۷۰M8 ۳۰۰M8
۵۸۰M10 ۶۵۰M10
۹۰۰M12 ۹۵۰M12
۱۲۷۰M14 ۱۳۷۰M14
۱۷۰۰M16 ۱۸۰۰M16
۲۵۰۰M18 ۲۸۰۰M18
۳۲۵۰M20 ۳۴۰۰M20
۳۷۵۰M22 ۴۰۰۰M22
۴۸۰۰M24 ۵۳۰۰M24
۹۸۰۰M27 ۱۰۵۰۰M27
۱۲۵۰۰M30 ۱۳۵۰۰M30