واشر تخت DIN 6340

واشر تخت HV

واشر تخت HV

واشر تخت HV :

واشر تخت HV در صنایع مختلف من جمله نفت و گاز و پتروشیمی ، صنعت ساختمان ، صنعت ساخت و تجهیزات مختلف دریایی و بطورکلی اتصالات فولادی کاربرد فراوانی دارد این نوع واشر با انواع پیچ های فولادی سخت و نیمه سخت به کار برده می شود . در انواع واشرها قطر خارجی ، قطر داخلی و ضخامت واشر مطرح است معمولاض در سازه های فلزی از این واشر زیاد استفاده می شود مخصوصاً اگر سازه از نوع اصطکاکی باشد بایستی در هر دو سمت زیر گل پیچ و زیر مهره از این نوع واشر استفاده شود چرا که در این نوع سازه پیچ نیروی پیش تنیدگی اعمال می شود و واشر این نیرو را به خوبی در سطح تماس تقسیم می کند . بنابراین طراحان سازه باید واشر دوبل برای هر پیچ در نظر داشته باشند . البته نوع سوراخ نیز در بکار بستن واشر نیز نقش بسزایی دارد . کاربرد دیگر این واشر برای انواع استاد بولتهای B7 و L7 است که معمولا در هر دو سمت این استاد بولت ها می توان از واشر HVاستفاده کرد . استاندارد تعریف شده برای این واشر به شرح زیر می باشد :

واشر تخت HV DIN6916

واشر تخت HV F436

پیچ شش گوش 10/9

پیچ خشکه ۱۰٫۹

پیچ ۱۰٫۹

پیچ خشکه ۱۰٫۹

پیچ فولادی با گرید ۱۰٫۹ از نوع فولاد پر کربن است که سختی آن نسبت به گرید ۸٫۸ بالاتر و از گرید ۱۲٫۹ پایین تر است . تولید پیچ فولادی ۱۰٫۹ با مفتول M040 در سایزهای کوچک تا M24 به روش فورج سرد و سایز بالای ۲۴ به روش فورج دهی گرم تولید می شود . پیچ های فولادی پر مقاومت برای سازه های فلزی و سوله بسیار مناسب هستند . این پیچها به لحاظ سختی بالاتر میزان گشتاور و پیش تنیدگی بیشتری را نسبت به پیچ فولادی ۸٫۸ تحمل می کنند که در طراحی سازه های فولادی اصطکاکی نقش بسیار مهمی دارد . پیچ فولادی ۱۰٫۹ ممکن است سر شش گوش – آلن و یا حتی تمام رزوه باشد و یا به صورت انکر بولت تولید شود . شرکت تولیدی بازرگانی کیمیاصنعت تولید کننده انواع پیچ های فولادی پر مقاومت با ظرفیت ماهانه ۲۰۰ تن آماده ارائه خدمات به شرکت های ساختمانی – صنایع نفت و گاز و پترو شیمی صنایع سد سازی و صنایع پل سازی و غیره می باشد .

مهره کلاس ۱۰

مهره فولادی کلاس ۱۰ :

مهره خشکه کلاس ۱۰ که غالباً برای پیچهای گرید ۱۰٫۹ بسته می شود در رده مهره های پر مقاومت صنعتی قرار دارد . مهره فولادی بر خلاف پیچ که با دو عدد رده مقاومتی شان تعیین می شود ، تنها با یک عدد شناخته می شوند . مهر فولادی کلاس ۱۰ ممکن است به لحاظ ابعادی در دو نوع مجزا شناخته شود که ان بیشتر در نوع اچار گیر آناه می باشد . اما مواد اولیه بکار گرفته شده در تولید این مهره ها همان M040است . بر روی مهره ها در قسمت بالایی رده مقاومتی مهره و در قسمت پایین علامت اختصاری یا نشان تولید کننده مهره حک می شود . مهره کلاس ۱۰ را نبایستی با آبکاری گالوانیزه گرم مذابی پوشش داده چرا که باعث پایین امدن رده مقاومتی آن می شود و در سطح مهره تردی هیدروژنی ایجاد می کند .

پرکاربردترین استانداردهای ابعادی برای این مهره :

مهره فولادی گرید ۱۰ DIN 934 2 ISO 898 –

مهره فولادی گرید ۱۰ DIN555 2 ISO 898 –

مهره فولادی گرید ۱۰ DIN 6915 ISO -7414

مهره فولادی گرید ۱۰ ASTM A 563

پیچ HV گرید ۱۰٫۹

پیچ HV گرید ۱۰٫۹

پیچ شش گوش HV

پیچ پر مقاومت سر ۶ گوش HV از پیچ های پر مصرف در صنعت ساختمان سازی و اسکلت فلزی می باشد . پیچ شش گوش HV با استاندارد DIN 6914 و استاندارد ASTM A490 و استاندارد ISO 7412 شناخته می شود . مهره مورد نیاز برای این این نوع پیچ بایستی با استانداردهای DIN 6915 – ASTM A 563 – ISO7414 تهیه شود . استاندارد واشر DIN 6916 – ASTM F436 – ISO 4716 است . پیچ های شش گوش HV با گرید ۱۰٫۹ هستند که از این لحاظ از نظر مواد اولیه با DIN 931مطابقت دارند اما تفاوت بیشتر در ابعاد آنها است . پیچ HV گل بزرگتری دارد و رزوه های کوتاه تر، بنابراین در سازه های فلزی اصطکاکی که پیچ با نیروی بیشتری بسته می شود و در واقع در خود نیروی پیش تنیدگی ذخیره می کند به کار گرفته می شود مثلاً یک پیچ M30 با DIN 931 آچار گیر ۴۶ است در حالیکه پیچ شش گوش DIN 6914 HVآچار گیر ۵۰ است یعنی برای بستن آن بایستی از آچار ۵۰ استفاده کرد .طول رزوه بر اساس استاندارد برای M30*100 در ISO 4014که همان DIN 931 است ۶۶mm می باشد اما برای همان سایز در ISO 7412 که همان DIN 6914 است ۴۲mm است .

رول بولت

رول بولت :

رول بولت نوعی از پیچ می باشد که سیستم ساختاری آن همانند رول پلاک های پلاستیکی می باشد . با این تفاوت که از جنس فولاد هستند . این پیچ ها در داخل سوراخ سطح مقطع کار گذاشته می شوند و با بستن پیچ حجم آن افزایش پیدا می کند و در جایخود محکم می شود . رول بولت بر اساس استانداردهای زیر می باشد . رول بولت بر اساس استانداردهای زیر می باشد .

استاندارد NMG :

NMG 110 / NMG 116 / NMG 121 / NMG 150 / NMG 151 / NMG 154 / NMG 155 / …

تولید انواع مختلف پیچها

سرقت پیچ و مهره

پیچ و مهره

سرقت پیچ و مهره، علت خروج قطار گرگان از ریل

مدیرکل راه آهن استان گلستان گفت: سرقت حدود ۶۰۰ پیچ و مهره از خط آهن و شُل شدن ریل عامل اصلی خروج قطار گرگان – اینچه برون از مسیر اصلی بوده است.

محمد رضا قربانی به ایرنا گفت: سرقت حدود ۶۰۰ پیچ و مهره توسط افراد ناشناس بطوری انجام شده است که در طول ۱۲۵ متر هیچ نگهدارنده ریلی وجود نداشته و عملا ریل به کلی رها بوده است.

وی ابراز داشت: قطار سانحه دیده ساعت ۱۴٫۴۰ دقیقه دیروز /جمعه/ ایستگاه اینچه برون را با ۷۰ مسافر به مقصد گرگان ترک کرد و مقارن ساعت ۱۵٫۳۰ دقیقه در کیلومتر ۵۰۶ اینچه برون – تهران و نزدیکی روستای دوگنچی از خط خارج شده است.

وی اظهار داشت: از آنجا که پیش از این سانحه قطار در مسیر برعکس (گرگان – اینچه برون) مسافران دیگری را منتقل کرده است به نظر می رسد در مدت زمان رفت تا برگشت قطار، افرادی مبادرت به سرقت پیچ و مهره های نگهدارنده ریل کرده اند.

وی بیان داشت: قطار آسیب دیده که فقط شش چرخ آن از ریل خارج شد، خوشبختانه خسارت جدی ندیده است و ساعت ۵ صبح امروز برای تعمیرات از محل حادثه به نزدیکترین ایستگاه منتقل شد.

مدیرکل راه آهن گلستان با بیان اینکه تعمیرات جزیی قطار بیشتر از حیث افزایش ایمنی آن برای تردد مجدد خواهد بود، گفت: این قطار ۴ تا ۵ روز آینده کار جابجایی مسافر را مجدد آغاز خواهد کرد.

قربانی ادامه داد: اکنون ماموران راه آهن مشغول مرمت، تعمیر و تعویض ریل های آسیب دیده هستند و طی ۳ تا ۴ ساعت آینده خط گرگان – اینچه برون بازگشایی خواهد شد چراکه طبق برنامه ساعت ۱۶ امروز /شنبه/ یک قطار باری از این مسیر عبور خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ۴ تا ۵ روز آینده و تا زمان بررسی و تایید نهایی فنی قطار آسیب دیده، جابجایی مسافر در مسیر گرگان – اینچه برون و برعکس انجام نخواهد شد.

قطار محلی گرگان – اینچه برون چند روز پیش مورد بهره برداری قرار گرفت.

بهای بلیت قطار گرگان – اینچه برون که فاصله آن حدود ۸۰ کیلومتر است، ۲۵۰۰ تومان می باشد.
شهر مرزی اینچه برون به سبب استقرار پایانه و گمرک و بازارچه مرزی در آن و ترانزیت کالا بین ایران و کشورهای آسیای میانه دارای اهمیت راهبردی است.

ایستگاه راه آهن اینچه برون که در توسعه بازرگانی و حتی گردشگری کشورهای همسایه نقش اساسی خواهد داشت، آذرماه سال گذشته با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

راه آهن گرگان از غرب این شهر به ساری و در نهایت تهران و مشهد متصل می شود و قرار است در آینده با احداث خط دیگری از شرق گرگان به بجنورد نیز وصل شود که فاصله آن را به مشهد چند صد کیلومتر کوتاه خواهد کرد.