️انکر بولت

️انکر بولتReviewed by گروه صنعتی غفاری on Aug 20Rating: 4.0️انکر بولت️انکر بولت, انکربولت‌ها, ️انکر بولت فروشی, ️تولیدانکر بولت ,فروش ️انکر بولت, انواع ️انکر بولت ,انکربولت چیست

️انکر بولت

انکر بولت‌ در پروژه‌های ساختمانی، به منظور نصب صفحه‌های فلزی به سطوحی از جنس بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این صفحه‌ها امکان اتصالِ قطعات فلزی مختلف به سازه بتنی را فراهم می‌کنند. به علاوه برای نصب و ثابت نکه داشتن ماشین‌ها و ابزارهای ‌صنعتی نیز از انکر بولت استفاده می‌شود. در این موارد طراحان با توجه به ابعاد و اندازه دستگاه و همچنین مواردی مانند میزان ارتعاش و لرزش دستگاه و همچنین شرایط نصب آنها، اندازه انکر بولت را مشخص می‌کنند. شکل ظاهری انکر بولت ها شامل یک قسمت‌ رزوه شده و یک قسمت نگه دارنده است. قسمت نگه دارنده باید داخل فونداسیون قرار گیرد و قسمت رزوه شده برای نصب صفحه یا دستگاه، خارج از فونداسیون بماند. با توجه با اندازه رزوه می‌توان ارتفاع نصب دستگاه را تنظیم کرد. اگر برای نصب صفحه ستون از انکربولت استفاده می‌شود، برای تنظیم تراز روی صفحه نیز از اندازه بسته شدن مهره بر رزوه استفاده خواهد شد.

انکربولت‌ها باید دارای درجه استحکام و تنش تسلیم بالا‌یی بوده و در عین حال ضدزنگ و ضدخوردگی باشند. انکر بولت باید با توجه به نوع کار دارای طول مناسبی نیز باشد.

دو روش کلی برای نصب انکر بولت وجود دارد. انکر بولت‌ها را هم می‌توان قبل از بتن ریزی و همزمان با آرماتوربندی در بتن قرار داد و هم می‌توان پس از اتمام بتن ریزی، با استفاده از روش کُرگیری بر روی سطح تمام شده بتن نصب کرد. استفائه از روشهای شیمیایی و مکانیکی نیز برای کاشت انکر بولت رایج است. در مقایسه با دیگر روش‌ها کاشت انکر بولت‌ به روش شیمیایی عملکرد بهتر و مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند.

انواع انکر بولت
به صورت مستقیم

میلگرد ساده (مفتول)
میلگرد عاج دار، باعث درگیری بیشتر با بتن می‌شود.‌ وجود برجستگی در روی میلگرد سطح تماس با بتن را افزایش می‌دهد.

به صورت خم دار

خم ۹۰ درجه
خم عصایی نوع کج‌، در این نوع زاویه خم ایجاد شده کمتر از ۹۰ است.

عوامل مؤثر در انتخاب نوع انکر‌بولت
شرایط محیطی

عوامل جغرافیایی مانند شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت، وجود مواد خورنده مانند اسید‌ها، چربی‌ها، مواد نفتی، فسفات‌ها، سولفات‌ها و … در محل نصب انکر و در مکان‌هایی چون شهرهای حاشیه دریا‌ها، پالایشگاه‌ها و … از عوامل مؤثر در انتخاب انکر بولت است‌. در انتخاب یک انکر بولت به جنس و پوشش توجه می‌کنند. جنس انکرها فولادی، پلاستیکی و شیمیایی‌ و پوشش آنها گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، استنلس استیل و …‌ است.‌
میزان بار

انکر‌ها بر حسب نیاز، نوع عملکرد، جنس، نوع بار (‌کششی و برشی و یا استاتیکی و دینامیکی‌)، ‌بارهای مختلفی را (‌بین ۱۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلوگرم‌) می‌توانند تحمل کنند.
نوع بار

بارهای وارد به انکر بولت نیز در انتخاب آن تاثیر دارد. بار‌های سازه‌ای به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.

بارهای استاتیکی (‌Static Load‌)
بارهای دینامیکی (‌Dynamic Load‌)

بار‌های استاتیکی با میزان ثابت به سازه وارد می‌شوند و با گذشت زمان تغییر نمی‌کنند. بار مرده مانند وزن سازه، وزن تجهیزات نصب شده، وزن نفرات و … نمونه‌هایی از بار استاتیکی هستند. تقریباً همه انکرها این نوع بار را تحمل می‌کنند.

بارهای دینامیکی با گذشت زمان تغییر می‌کنند و به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.

خستگی (‌Fatique‌)، عبور و مرور نفرات، ماشین آلات، نیروی وزش باد، بارش برف، انواع دستگاه‌ها و تجهیزات در حال کار مانند موتور‌های برقی، مثال‌هایی از ایجاد این نوع بارها هستند.
شوک ( Shock‌)، این نوع بار در زمان بسیار کوتاه و بر اثر برخورد شدید، انفجار‌ یا از بین رفتن قسمتی از سازه ایجاد می‌شود.
زلزله ( Seismic‌)، بدیهی است برای تحمل هر یک از انواع بار‌های دینامیکی می‌بایست انکر بولت (Anchor Bolt) مناسب انتخاب شود.

عوامل مؤثر در طراحی انکر‌بولت

در بسیاری از موارد با توجه به شرایط و اهمیت و حساسیت نصب، انتخاب انکر مناسب می‌بایست با طراحی و بر اساس برخی مبانی و تئوری‌های مربوط به آن انجام گیرد. برخی عوامل مؤثر در طراحی انکر شامل موارد زیر است.

راستای بار
نوع بار
بار وارد بر سازه
بار وارد به انکر بولت (‌رول بولت‌)
فاصله انکر‌ها از یکدیگر و فاصله از لبه ماده پایه
عمق کاشت
میلگردهای مسلح کننده بتن
بتن ترک دار

انکر بولت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *