صنایع نفت و گاز

صنایع نفت و گازReviewed by گروه صنعتی غفاری on Jul 10Rating: 5.0صنایع نفت و گازپیچ ومهره نفت وگاز,استادبولت,تولیداستادبولت,تامین استادبولت,فروش استادبولت,انواع استادبولت,پیچ ومهره غفاری,بورس انواع پیچ ومهره,

صنایع نفت و گاز

صنایع نفت و گاز : کیمیا صنعت شماره تماس : ۳_ ۰۲۱۵۵۳۷۷۰۹۲ _۰۹۱۲۱۸۹۶۹۶۱

صنعت نفت و صنعت گاز از دیرباز جزء صنایع پایه ایران محسوب می شدند؛ چرا که ایران از جمله کشورهایی است که اشباع از این منابع خدادادی است. برای انتقال نفت خام و گاز از سکوهای نفتی لازم است تا ادوات صنعتی به شکل درست و کارامد بتواند در کنار هم بسته شود تا عمل انتقال نفت و گاز را به پالایشگاه انجام دهند.

از این رو بهترین وسیله برای انتقال منابع انرژی (نفت و گاز) به این مراکز استفاده از پیچ و مهره می باشد. پیچ و مهره ایران در مبحث منابع نفت و گاز توانسته است دانش لازم را به دست آورد و از آن برای راهنمایی مشتریان این بخش استفاده نماید. در بخش صنایع نفت و گاز پیچ و مهره های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع نفت و گاز مصرف کننده انواع پیچ و مهره و استاد بولت و یوبلت و آی بولت و انکربولت برای پایه سازه ها و پیچ های شش گوش نیم رزوه(DIN6914,DIN931,ASTM A325,ASTM A490)، پیچ های تمام رزوه (DIN933) و مهره های (DIN6915,ASTM A194,ASTM A563) و واشرهای (DIN 934,DIN 125,DIN 127,DIN 6916) مورد استفاده می باشد.

خطوط لوله نفت و گاز باید از طول عمر مناسب و عملکرد مناسب برخوردار باشند و درجه امنیت آن بالا باشد.

در پالایشگاه لازم است تا قطعات به شکل مناسب و با گذراندن تست های لازم در کنار هم بسته شوند. جالب اینجاست که پیچ و مهره در این زمینه نسبت به قطعات دیگر قیمت چندانی ندارند و استفاده از پیچ و مهره نامناسب منجر به خسارت های جبران ناپذیری است.

در پالایشگاه تست های دوره ای کیفیت روی قطعات انجام می شود. لازم به ذکر است که در صورت بروز مشکل در هر یک از قطعات در صنایع نفت و گاز باعث می شود خط تولید محصولات پتروشیمی جهت بازسازی متوقف گردد. توقف خط تولید محصولات پتروشیمی بسیار هزینه بردار است. کارشناسان خرید پیچ و مهره حتما باید در خرید پیچ و مهره مورد نیاز صنایع نفت و گاز دقت لازم را به عمل آورند تا از بروز چنین مشکلاتی در این سیستمها جلوگیری شود.

کارشناس خرید باید برای تهیه پیچ و مهره صنایع نفت و گاز حتما از فروشنده گواهینامه یا برگه ی آزمایش محصول درخواستی خود را از آزمایشگاه معتبر بخواهد. این عمل وظیفه تولید کننده پیچ و مهره است.

در هنگام جابجایی پیچ های بلند مثل استاد بولت حتما باید دقت لازم را به عمل آورد تا ضربه نخورند چرا که دنده ی پیچ ها حساس هستند و ممکن است مهره به پیچ بسته نشود.

بهتر است پیچ و مهره ها را اسمبل شده تحویل گرفت چون در این حالت از بسته شدن آنها اطمینان داریم.

در دکل های نفتی به علت حساسیت کالاهای مصرفی و تولید شده باید از عکس برداری اشعه X برای تایید نهایی پروژه استفاده شود.

در این سازه های غول پیکر صدها تن آهن به کار می رود، انتقال این سازه ها بسیار سخت است. تصور کنید در این سازه از پیچ استاندارد استفاده نشده باشد و تست های شیمیایی و فیزیکی لازم انجام نشده باشد در این حالت هر لحظه ممکن است سازه با مشکل مواجه شود و کل سیستم را مختل کند.

بعضی از پیچ ها و مهره ها در آب های گرم جنوب توانایی و ایستایی لازم را ندارند و بعضی از پیچ و مهره ها می توانند در این آب ها عمر بالایی داشته باشند؛ مسئله ی خورده شدن توسط مواد محلول در آب بسیار مهم است. مسئولین صنایع در بخش نفت و گاز همگی به این واقعیت به خوبی واقف هستند.

در رابطه با افزایش طول عمر پیچ و مهره در اعماق دریا چندین راه حل پیش رو داریم که یکی از بهترین و به صرفه ترین آنها انجام روکش PTF روی پیچ است. با هزینه ای مناسب می توانیم روی پیچ و مهره را با رنگ معمولا سبز نظامی پوشش دهیم. این نوع رنگ در آب های نمکی دریا با توان ماندگاری طولانی می تواند عمر مناسبی داشته باشد.

در حمل و نقل این نوع از محصولات پیچ و مهره ای باید دقت لازم را داشت، چرا که هرگونه لب پریدگی در این محصولات پیچ و مهره ای برای صنایع نفت و گاز موجب می شود تا حفره ای برای پوسیدن پیچ فراهم گردد و باعث شود محصول به سرعت از بین برود.

تکنسین صنایع نفت و گاز برای نصب این پیچ و مهره ها باید با دقت بالا و تمرکز درست پیچ و مهره ها را به هم روی کار بندد.

در پایان بهتر است از اسپری های پوششی لازم جهت بستن راه نفوذ احتمالی روی پیچ و مهره اقدام نمود.

بعد از بستن درست پیچ و مهره ها روی کار باید سازه را به آرامی توسط یک کشنده مناسب به سمت دریا منتقل کرد و با جرثقیل های دریایی سکوی نفتی را داخل آب قرار داد. بعضی از کمپانی های بزرگ نفتی جهت برپایی این سکوها در زیر اقیانوس پایه هایی را احداث می کنند که بعد از عمل نشستن سکو در آب باید به وسیله ی پیچ و مهره و یا جوشکاری در آب عمل اتصال آن را به زمین انجام داد.

بعد از اتصال سکوی نفتی روی آب می توان دیگر تجهیزات را روی آن قرار داد. سکوهای نفتی دارای هزاران پیچ و مهره می باشد که باید بتوان به تک تک این پیچ و مهره ها اعتماد کرد.

بعد از نصب این پایه و قرار دادن تجهیزات روی آن، تکنسین ها مشغول به نصب ادوات حفاری می شوند که در این رهگذر می توان به شرکت های بزرگی مثل شرکت حفاری شمال، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت نفت خزر اشاره کرد؛ آماده حفر چاه نفت می شوند. بعد از حفر چاه نفت و خروج نفت از چاه باید آن را مهار کرد و آن را به انبارهای نفت و اماکن مناسب رساند تا آن را فراوری کنند و به محصولات نفتی تبدیل شود.

در پالایشگاه که شامل میلیون ها قطعه مکانیکی است به وسیله پیچ و مهره ها در کنار هم بسته شده اند. در این واحد شاید به جرات بتوان گفت میلیون ها پیچ و مهره و واشر مختلف کنار هم جمع شده اند تا این مجتمع در کنار هم شکل بگیرد، جالب اینجاست باید بتوان به تمام قطعات اعتماد کرد تا سیستم درست به کار خود ادامه دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *