پیچ سر شش گوش

روش‌های پوشش‌دهی پیچ بر اساس ASTM

روش‌های پوشش‌دهی پیچ بر اساس ASTMReviewed by گروه صنعتی غفاری on Dec 20Rating: 5.0روش‌های پوشش‌دهی پیچ بر اساس ASTMروش‌های پوشش‌دهی پیچ بر اساس ASTM

روش‌های پوشش‌دهی پیچ بر اساس ASTM :
ممکن است پس از ساخت، پیچ‌ها برای جلوگیری از خوردگی پوشش‌دهی شوند. روش‌های پوشش‌دهی عبارتند از: الف- پوشش گالوانیزه‌ی سرد یا الکترولیز، ب- پوشش گالوانیزه‌ی مکانیکی(که در ایران کمتر تکنولوژی آن وجود دارد)، پ- پوشش گالوانیزه‌ی گرم یا غوطه‌وری گرم، ت- پوشش غیرگالوانیزه یا رنگی.
آیین‌نامه‌ی ASTM به طور اکید توصیه می‌کند که برای پیچ‌های رده‌ی ۱۰٫۹ از هیچ پوشش فلزی استفاده نشود، چراکه امکان به وجود آمدن ترک‌های هیدروژنی در پیچ وجود خواهد داشت. درنتیجه باید توجه داشت که در محیط-های خورنده از پوشش‌های غیرگالوانیزه یا رنگی استفاده نمود. تفاوت روش غیرگالوانیزه با گالوانیزه در مرحله‌ی اسیدشویی‌ست که باعث فعال شدن یون هیدروژن در فولاد پیچ می‌شود؛ در حالی‌که در روش غیرگالوانیزه، از روش شات‌بلاست یا پاشش ریزدانه‌ی فولادی به جای اسیدشویی استفاده می‌شود.

رده‌ی مقاومتی پیچ:
رده‌ی مقاومتی در پیچ‌ها بر اساس DIN با سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹ تعریف شده است که در ایران رده‌ی ۱۲٫۹ تولید نمی‌شود.

تعریف گام : به فاصله ی دو نقطه مشابه از دو دندانه ی مجاور گام پیچ می گویند .
به میزان پیشروی پیچ به ازاء یک دور کامل گام پیچ می گویند

پیچ تراشی
پیچ و رزوه از مهمترین اجزاء ماشین‌آلات هستند. رزوه تراشی به معنای ایجاد رزوه بر روی قطر یا سطح خارجی است.
از نظر فنی، رزوه پیچ یک نخ با مقطع یکنواخت به شکل مارپیچ مستقیم بر روی سطح داخلی یا خارجی یک استوانه یا به شکل مارپیچ مخروطی بر روی سطح داخلی یا خارجی یک مخروط ناقص است. رزوه‌های روی سطح استوانه‌ای را رزوه مستقیم و رزوه‌های روی سطح مخروط ناقص را رزوه‌های مخروطی می‌نامند. رزوه‌های مخروطی را برای اتصالات لوله‌ها که لازم است به خوبی آب‌بندی شوند، به کار می‌برند. لیکن رزوه‌های مستقیم کاربردهای متنوعی دارند که معمولی‌ترین آنها پیچ، مهره و اجزاء قطعاتی هستند که باید به یکدیگر متصل شوند.

انواع پیچ :
پیچ های تی شکل یا اصطلاحاً T – BOLT : که با سه DIN معرفی میشود .( پیچ t با din

پیچ های سر ششگوش : ( که انواع مختلف دارند )

• پیچ های سر ششگوش (DIN 6914) : با این پیچ از نظر ابعادی آچار گیر آن با پیچ های قبلی متفاوت بوده و بزرگتر میباشد و متریال آن ۱۰٫۹ معرفی شده است •
• پیچ سر ششگوش (DIN 7968) : این پیچ با پیچ های قبلی از نظر قطر ساق پیچ متفاوت است که اصطلاحاً این پیچ را فیت بولت ( FIT BOLT ) مینامند به طوری که ساق پیچ از قسمت رزوه آن ضخیم تر است . •
• پیچ های سر ششگوش (NMG101 – NMG102) : این ۲ نوع پیچ جزء استانداردهای امریکا با ۲ نوع رزوه به نام های UFN (دنده ریز) و UNE (دنده درشت) با کلاس ۸٫۸ معرفی میگردد که به صورت اینچ هم قد و هم قطر آن محاسبه میگردد . •
• پیچ های سر ششگوش (DIN 610 , 609) : این ۲ نوع پیچ نوعی دیگر از پیچ های DIN 7968 میباشد که همان فیت بولت میباشد . •
• پیچ های سرششگوش (DIN 787) : این پیچ به صورت چهار گوش بوده و ارتفاع گل این پیچ نسبت به نوع و جای مصرف آن متغییر میباشد . این پیج در کلاس ۸٫۸ معرفی شده است .

پیچ چشمی (EYE BOLT – DIN 444) : این پیچ به دلیل شکل ظاهری آن که یک سوراخ در بالای سر پیچ قراردارد به پیچ چشمی معروف است این پیچ با کلاسهای ۵٫۶ , ۴٫۶ معرفی گردیده و کاربردی بسیار در صنایع مختلف دارد .

پیچ سر خروسکی (DIN 316 wing screw) : این پیچ به دلیل شکل گل یا آچار گیر آن که شبیه تاج خروس میباشد به آن خروسکی گفته میشود و بیشتر در قطرهای کوچک مورد مصرف میباشد .

پیچ سر اطاقی (din 603) : این پیچ به صورت سر گرد یا قارچی که زیر گل آن یک چهار گوش موجود میباشد که در محل خود قرار گرفته و از چرخش پیچ هنگام محکم کردن آن جلوگیری میکند . این پیچ در کلاسهای ۸٫۸ , ۴٫۶ , ۶٫۸ استنلس استیل و برنج معرفی شده است .

پیچ سر گرد اطاقی (DIN 605) : این پیچ مانند پیچ DIN 603 در زیر گل آن یک چهار گوش دارد ولی تفاوت این پیچ در این است که گل این پیچ سر تخت بوده ولی گل پیچ DIN 603 به صورت نیم گرد یا قارچی میباشد . این پیچ با ۲ کلاس ۸٫۸ , ۴٫۶ معرفی شده است .

پیچ خاردار یا تک خار (DIN 604) : این پیچ با گل یا سر گرد که در زیر آن یک زائده موجود میباشد گل این پیچ به صورت زاویه دار بوده و در داخل حفره ای که برای آن در نظر گرفته است قرار میگیرد . این پیچ در کلاسهای ۶٫۸ , ۸٫۸ , ۴٫۶ معرفی شده است .

پیچ خاردار سر گرد کله قارچی (DIN 607) : این پیچ مانند پیچ DIN 604 یک خار در زیر گل خود دارد با این تفاوت که گل این پیچ به صورت قارچی بوده ولی گل پیچ DIN 604 صاف و اصطلاحاً سر تخت گفته میشود .

پیچ های سر استوانه خاردار (DIN 792) :گل این پیچ به صورت سر استوانه یا گرد میباشد که در زیر این گل استوانه ای شکل یک خار جهت نگهدارنده پیچ در جای خود قرار دارد . ارتفاع گل این پیچ به دلیل مصارف مختلف متغییر میباشد .و با کلاس ۸٫۸ معرفی شده است .

پیچ های سر مخروطی چاکدار (DIN 7969) : گل این پیچ به صورت مخروطی بوده و یک شیار در گل آن موجود میباشد که جای محکم کردن آن با پیچ گوشتی میباشد این پیچ با دو کلاس ۸٫۸ , ۶٫۸ معرفی شده است .

.۱۸۶ – ۱۸۸ – ۲۶۱

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *