عملیات حرارتی پیچ و مهره ها

تعریف رده ی مقاومتی پیچ۲

تعریف رده ی مقاومتی پیچ2Reviewed by پیچ ومهره غفاری on Dec 5Rating: 4.5تعریف رده ی مقاومتی پیچ2رده ی مقاومتی درپیچ ها براساس DINبا سه عدد8/8،10/9،12/9، تعریف شده است که درایران رده ی12/9تولید نمی شود.

تعریف رده ی مقاومتی پیچ۲

رده ی مقاومتی درپیچ ها براساس DINبا سه عدد۸/۸،۱۰/۹،۱۲/۹، تعریف شده است که درایران رده ی۱۲/۹تولید نمی شود.

۲۶ رده ی مقاومتی در پیچ ها بر اساس DIN با سه عدد ۸ . ۸ ، ۱۰ . ۹ و ۱۲ . ۹ تعریف شده است که در ایران رده ی ۱۲ . ۹ تولید نمی شود . البته این آیین نامه رده های مقاومتی ۴ . ۶ و ۵ . ۶ را نیز برای پیچ های معمولی تعریف نموده است . از آن جا که با توجه به بند ۱۰ – ۳ – ۵ – ۳ مبحث دهم در اتصالات لرزه ای تنها باید از پیچ های پرمقاومت استفاده شود، این نوع پیچ ها در طراحی اتصالات اصطکاکی کاربردی ندارد؛ ضمن آن که تولید این نوع پیچ نیز در کشور ما بسیار محدود می باشد.

 

۲۷ این عدد معرف مقدار تنش جاری شدن و تنش گسیختگی پیچ می باشد . به عنوان مثال، در رده ی مقاومتی ۸ . ۸ ، منظور از ۸ اول حداقل مقاومت نهایی پیچ برابر ۸۰۰۰ Kg/cm 2 ، و منظور از . ۸ مقدار تنش جاری شدن پیچ برابر با ۰ . ۸ × ۸۰۰۰ = ۶۴۰۰ Kg/cm 2 می باشد . به همین ترتیب برای رده ی ۱۰ . ۹ داریم : FU= 10000 Kg/cm 2 و

تعریف رده ی مقاومتی پیچ۲

Fy = 0 . 9 × ۱۰۰۰۰ = ۹۰۰۰ Kg/cm 2

استانداردهای پیچ ومهره:

درطی جنگ جهانی اول یکسان نبودن اشکال ورزوه های پیچ درکشورهای مختلف مشکلات بسیاری برای نیروهای متحدایجادکرد که در جنگ جهانی دوم تشدید شد. در اواخر سال ۱۹۴۰ برای بهبود اشکال تولید پیچ استاندارد iso تعریف شد.

درسال ۱۹۴۸ انگلستان ،امریکا وکانادا برداشتن رزوه های متحدالشکل توافق کردند.درحالی که آلمان پیش از آن استاندارد din را درسال ۱۹۱۹ تعریف کرده بود.

بدون شک در دنیای مدرن کنونی،برای طراحی هر سازه مهندسی استفاده از استانداردهای مختلف امری اجتناب ناپذیر است . اتصالات پیچ و مهره ای نیز به طبع از این قاعده مثتثنی نیست.

تعریف رده ی مقاومتی پیچ۲

استانداردهای پیچ ومهره:

طراحی اتصالات پیچ و مهره ای بر اساس استانداردهای مختلفی از جمله DIN ، ASTM ، EN ، ISO ، ASME ، ANSI و غیره انجام می شود.

در صنعت سازه های فلزی و دیگر صنایع کشور به طور سنتی در گذشته از استاندارد DIN استفاده می شد . با این وجود، با افزایش سطح دانش طراحان و آشنایی با دیگر استانداردها، استفاده از استانداردهایی نظیر ASTM و EN نیز در کشور در حال افزایش است . دنیای پیچ و مهره و استاندا ر دهای آن بسیار متنوع است و تنها استاندارد DIN بالغ بر ۱۵۰ استاندارد برای پیچ و مهره دارد . در ادامه، انواع استانداردهای مختلف مورد استفاده برای اتصالات پیچ و مهره معرفی می شوند . استانداردهای پیچ و مهره.

استاندارد : ASTM استاندارد ASTM پیچ و مهره های گوناگون با اندازه و گرید متنوع برای کاربرد در سازه های فلزی را مشخص می کند . این پیچ و مهره ها معمولا در دو حالت کوئنچ و تمپر شده عرضه می شوند و دارای دو نوع ۱ و ۳ ) type 1 و type 3 ( هستند . ASTM A 325 یا ASTM A 325 M متریک : شامل پیچ های فولادی سخت کاری شده با استحکام معمولی ASTM A 490 یا ASTM A 490 M متریک : شامل پیچ های فولادی سخت کاری شده با استحکام بالا ASTM F 2280 : پیچ و مهره های کنترل کششی } tension control bolt (TCB) یا تی سی بولت { استحکام بالا ASTM F 1825 : پیچ و مهره های کنترل کششی } tension control bolt (TCB) یا تی سی بولت { استحکام معمولی

استانداردASTM:

کمیته ASTM F 16 با رهبری موسسه فلزی آمریکا و شورای تحقیق اتصالات فلزی طرح پیشنهادی تلفیق این استانداردها و ایجاد یک استاندارد واحد را مورد بررسی قرار داده است . بنابراین استاندارد ASTM F 3125 به صورت تلفیقی از استانداردهای بالا ارائه شده است .

تعریف رده ی مقاومتی پیچ۲

۲۸ استاندارد : DIN استاندارد DIN مورد استفاده در سازه های فلزی بزرگ استحکام بالا DIN 6914 ، DIN 6915 و DIN 6916 است . : DIN 6914 پیچ های با گل شش گوش بزرگ، مخصوص سازه های فلزی بزرگ استحکام بالا ـ اتصالات اصطکاکی ) گرید ۱۰ . ۹ ( . : DIN 6915 مهره شش گوش بزرگ، مخصوص سازه های فلزی بزرگ استحکام بالا ـ اتصالات اصطکاکی ) گرید ۱۰ . ۹ ( . : DIN 6916 واشر مخصوص سازه های فلزی بزرگ استحکام بالا ـ اتصالات اصطکاکی ) گرید ۱۰ . ۹ (

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *